Lőtte a török kézen lévő Belgrádot, részt vett Bosznia megszállásában, végigküzdötte az első világháborút, súlyos sebeket is szerezve, aztán a Tanácsköztársaság újra fegyverbe hívta, hogy 1919-ben a csehek állásait bombázza Párkány–Komárom vonalában. Majd megmakacsolta magát, vörös urai ellen fordult, és kemény tűzben átszökött Budapesten, hogy meg se álljon a déli végekig.
A kalandos történet nem egy vén obsitos unos-untalan ismételt kocsmahistóriája, hanem a Lajta monitor története. Pedig a napjainkban is a pesti Duna-parton ringatózó kis folyami hadihajó története itt csaknem véget is ért: kavicsrakodó bárkává fokozták le a hadakozások után, végül az újpesti kikötőben rágta volna szét a rozsda, ha civil összefogással meg nem mentik, fel nem újítják, és ki nem állítják a nagy háború egyedülálló magyar emlékeként.
Az interneten nemrégiben közzétett animációs kisfilm e monitor dicsőséges és dicstelen történetét dolgozza fel; ugyancsak friss „testvérfilmje” pedig a Szent István csatahajó pusztulását. Mindkettő a Digitális Legendárium Munkacsoport munkája.
– Nem vagyok a hollywoodi megközelítés híve, hogy mindent rágjunk az emberek szájába, mert akkor a lényeget öljük meg: hogy tovább gondolható, tovább képzelhető legyen, amit látunk – hangsúlyozza Hajnal Ödön, a Digitális Legendárium Munkacsoport ügyvezető igazgatója. – Arra törekszünk, hogy ne egyrétegű legyen a film, hanem legalább két-három rétegű.
Kétségtelen, hogy a rétegek fontos szerepet játszanak ezekben az animációs filmekben már a kezdetektől. Az első kísérletek egy számítógépes történelmi stratégiai játék grafikájára, animációjára és logikájára épültek. Hajnal Ödön barátjával hozta létre ennek a modifikációját, azaz magyar szempontrendszerű kiegészítését, amely nagy népszerűségnek örvendett. Nem véletlenül: a játék eredeti formája a Magyar Királyság haderejét balkáni rablóbandaként mutatta meg.
– Ez roppantul zavart engem, és arra sarkallt, hogy a modellező és grafikai programok kezelését elsajátítva megpróbáljam azt valóságosabb szinten bemutatni – magyarázza Hajnal. – Mivel nyugati cég készítette a játékot, az angol, francia katonák megjelenítése rendben volt, a többieké azonban nem. Az alkotók fejében megvolt Oroszország és Németország, de hogy a kettő között mi van, arról szemmel láthatóan fogalmuk sem volt. Ők csupán a több évtizedes filmes kliséket vették át…