Kép a képben

A világ egyik legnépszerűbb és legsikeresebb énekesnője, az idén nyolcvanadik évét betöltő Tina Turner élettörténete Topolcsányi Laura színházi szerzőt is megihlette.

2019. 05. 09. 14:18
null
Tina Turner (Fehér Adrienn) és első férje, Ike Turner (Valázsik Péter) Fotó: Hurta Hajnalka Forrás: Turay Ida Színház
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az érem két oldala: kifelé a fényesen csillogó, kisuvickolt felület, az úgynevezett kirakat látszik, belül pedig ott a tapintható, natúr valóság. Annak minden ragacsosságával, rárakódott szennyeződésével, tisztátalanságával együtt. Talán ez fejezi ki a leginkább a világ egyik legnépszerűbb és legsikeresebb énekesnője, az idén nyolcvanadik évét betöltő Tina Turner élettörténetét, akinek páratlan zenei pályafutása még a múlt évezredben, 1958-ban kezdődött.

Nem éppen örömtüzek szegélyezte életútja többek között Topolcsányi Laura színházi szerzőt is megihlette; a szemünk előtt pereg le a súlyos magánéleti anomáliákkal fűszerezett fél évszázados karrier minden fontos, történeti hűséggel ábrázolt mozzanata. A szárnybontogatástól kezdve az öntörvényű, agresszív, drogfüggő zenész és későbbi férj – Ike Turner – teremtette légkör nehéz évein keresztül a kényszerű önállósodásig, majd a verítékben született, jól megérdemelt sikert besöprő szólókarrierig. Hogy aztán eljusson magánéletének valamelyest megnyugtató rendeződéséig. Miért valamelyest? Mert hiába a kollégák/barátok (az ugyancsak félvér és kiváló tehetségű énekesnő, Cher, akinek sorsa Sonny mellett Tináéhoz hasonlóan alakul), valamint a szintén pályatárs és rajongóból lett későbbi második férj, David Bowie (aki egyik veséjéről is lemond imádott házastársa javára) segítő szándéka; a totális boldogságot illetően az égi hatalmak másképpen döntöttek: a tévéshow kellős közepén érkezik a hír Tina legidősebb fiának haláláról.

Tina Turner (Fehér Adrienn) és első férje, Ike Turner (Valázsik Péter)
Fotó: Turay Ida Színház

Eddig a történet lényege, amely drámai fordulatosságából adódóan akár „szimpla” színielőadásként is megállná a helyét. Ám Szurdi Miklós rendező ennél többet akart (és milyen jól tette!): némi csavarral megvillantja a Rocknagyi valóságos színre vitelét, vagyis egy próba kellős közepén találjuk magunkat. Miképp Tina élettörténetében, úgy a színpadon is a lebetegedett énekesnő helyettesítésére érkezik a beugró főhős (Fehér Adrienn), a rendező (a színdarabban Fehérvári Péter) pedig – a jelenetváltásokat jelző, részlegesen kivilágított nézőtérről – irányítja a próbafolyamatokat. Az ötletes dramaturgiai megoldás szerint az életrajzi cselekmény tehát keveredik a „valóságos” színpadi próbával. Mintha a televízió kép a képben funkcióját alkalmaznánk. S hogy a kettő mennyire elválaszthatatlan egymástól, arról az elmaradt happy end tanúskodik: épp a fiú halálhírének bejelentése közben robban be a darabbeli színpadi ügyelő, hogy vége a próbának; az eredeti énekesnő meggyógyult, s jelentkezik a Rocknagyi szerepére…

Elmaradt happy endről beszéltünk, ám az empatikus néző az átérzett fájdalom ellenére sem távozik lógó orral az előadásról. A gyógyír pedig maga a zene, Tina Turner világot bejárt, semmivel össze nem téveszthető zeneszámai. Amelyet Fehér Adrienn élőben és hitelesen – miközben a prózai részben is felejthetetlen élményt nyújt –, Tina hangjához hasonlatosan, mély átéléssel közvetít. Így nem maradhat ki – többek között – a Simply the Best, a What’s Love Got To Do With It, a Nutbush City Limits, és persze a megasláger Proud Mary sem. De ne feledkezzünk el a Cher szerepében szintén szépen teljesítő Détár Enikőről, valamint a fiúkról: Pásztor Mátéról (David Bowie és a többi férfiszerep) és Valázsik Péterről (Ike Turner) sem. Csakúgy, mint a táncosok ízlésesen koreografált, megfelelő arányban adagolt produkciójáról – nekik is kijár a vastaps. A mindvégig fordulatos, aprólékos gonddal és kreativitással színre vitt élettörténet fontos bizonyíték a könnyűnek nevezett zene létjogosultságára és halhatatlanságára: a műfaj koncerttermeken túlnyújtózkodva, korosztályoktól függetlenül, immár a színház falai között is rátalált méltó helyére.

(Rocknagyi, zenés színjáték, április 18., Turay Ida Színház)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.