A hosszú folyosó padlóját a régi mozifilmekből megszokott visszaszámláló óra számai díszítik. Furcsa illat csípi az orrot: nem festék, hanem minden bizonnyal a sok tízezer filmtekercs bukéja. A Magyar Nemzeti Filmalap igazgatóságaként működő Magyar Filmlabor irodáiban ülő munkatársak nagy monitorokon digitálisan javítják a filmkockákat, mi pedig belépünk az egyik első emeleti raktárba. A magas fémállványokon tekercsek ezrei pihennek: Hamupipőke, A cinege cipője, jobbra pedig a Saul fia levilágított felvételei. A terem másik végében hatalmas gépek dübörögnek. Dolgozik a szárítókamra, az egymás mellé katonás rendben felfűzött, áttetsző filmszalagokra képkockák kerülnek az előhívóban. A szerkezet körülbelül ezer métert tud előhívni óránként, ami körülbelül harminc percet jelent műsoridőben.
Jancsó Miklós Szegénylegények, Makk Károly Szerelem és Fábri Zoltán Körhinta című alkotásait követően idén már negyedszer válogatott be a Magyar Nemzeti Filmalap által digitálisan restaurált magyar filmklasszikust a cannes-i filmfesztivál Cannes Classics című hivatalos programja. Bacsó Péter 1969-ben, azaz pontosan ötven éve forgatta le A tanú című filmjét, a magyar rendszerváltás harmincadik évfordulóján tehát olyan film kerül új köntösben a nagyvilág elé, amely a leváltott szocialista diktatúra egyik szimbólumává vált. Az elkészítése után tíz évre dobozba zárt alkotást 1981-ben vetítették először Cannes-ban, ezután 32 országban mutatták be. A forgatás sorozatos leállításai, az egyes jelenetek kivágatása és korrigálása a hatalom és a művészet jellegzetes egyezkedése volt a szocializmus derekán.
A film teljes körű, 4K felbontású restaurálása a Magyar Nemzeti Filmarchívum és Magyar Filmlabor közös munkája, harminc szakember részvételével és a Magyar Operatőrök Társasága közreműködésével valósult meg. A filmalap kezdeményezéseként 2017-ben indított hosszú távú filmfelújítási programnak köszönhetően évente 25-30 magyar klasszikus film teljes körű restaurálása készül el. Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója tisztán emlékszik arra, amikor egy egyetemi nyári táborban titokzatosan suttogták, hogy aznap este betiltott filmet fognak levetíteni.