Edzés a topolyai pályán. Ezerötszáz család, csaknem ötezer ember életére van hatással az akadémia Forrás: Facebook
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Hirtelen csápos olajkutak bújnak elő a bácskai fekete földből. Fegyelmezetten bólogatnak felém, mint egy jól felkészített fogadóbizottság. Nem egy, nem kettő, többtucatnyi, úgy minden tizedikre jut egy fúrótorony. Elbizonytalanodom.
– Erre van Tóthfalu? – kérdem az út mellett az egyik munkást.
– Ne mađarski – feleli kissé meglepetten.
– Totovo Selo? – mondom a falu szerb nevét, s közben az út irányába mutatok.
– Da, da, jedan-dva kilometar – feleli készségesen.
Így is van. A dombtető mögött hamarosan felbukkan a helységtábla. Totovo Selo, alatta magyarul: Tóthfalu. Igen, így, „h”-val. A nyelvérzékünk berzenkedik: valami nincs itt rendben. Pedig az a plusz „h” mindennél pontosabban árulkodik a falu eredetéről. Tóth József földbirtokos, egykori országgyűlési képviselő nevét őrzi, aki a XX. század első évtizedében nemes cselekedetre szánta rá magát: szétosztotta a birtokát 72 napszámoscsalád között. Így hát, még ha tiltakozunk is ellene, találó a szerb elnevezés: Totovo Selo – Tót faluja; csak azt az árulkodó „h”-t, amely pontosan utal a magyar gyökerekre, azt gyomlálták ki, ekképpen is egyszerűsítve, homogenizálva Bácska kusza történelmét.
– Zsellérfalu volt a mienk. S jóformán az ma is. Nincs közöttünk gazdag, egyformán szegények vagyunk, ezért sincs okunk az irigységre – mondja derűsen az egyik vendéglátóm, István.
– És az olaj? – vetem közbe.
– Orosz kézben van, s az adót Beogradnak fizetik – feleli.
Máshol kellett kapaszkodót találni. Tóthfalu csupán száztíz éves, ekként az egyik legfiatalabb magyar falu, mégis már a kihalás fenyegeti.
A legutóbbi, 2011-es népszámlálás 650 lelket jegyzett föl, valójában persze ennél is kevesebben élnek itt életvitelszerűen. A tóthfalusiaknak azonban eszük ágában sincs beteljesíteni a szerbek rendelte sorsot. Az 1944-es megtorlást, népirtást a határtól harminc, a Tiszától 12 kilométerre fekvő Magyarkanizsa községhez tartozó település sem kerülhette el, de a szerbek itt beérték azzal, hogy a plébánost elhurcolták, s – ahogy a helyiek többször is ezt a kifejezést használják – bestiálisan megölték. Szobor őrzi emlékezetét. Amikor István körbevezet a faluban, megállunk előtte, s ő keresztet vet.
– Tóth József mellett neki, az első plébánosunknak köszönhetjük a létünket. A szerbek úgy kalkuláltak, hogy pap nélkül majd szétrebben a nyáj – mondja. – Nem így történt. Ellenkezőleg. Ma is mindent a plébánosunknak köszönhetünk.
Jenő atyának. Ki nem találnák, egy-két elszánt férfival együtt mit eszelt ki és valósított meg a falu megmentésére.
Futballakadémiát alapított.
•
A városokról, falvakról süt a nélkülözés, a föld, a termékeny bácskai föld azonban mindenfelé meg van művelve. A szántóföldek, gyümölcsösök egyenletes rendjét Kisbelgrád alatt, az Újvidék felé vezető főúttól balra, a Tisza irányába, le egészen Topolyáig beláthatatlan messzeségig több száz hektáron elterpeszkedő ültetvény töri meg. Mértani pontossággal precíz támrendszer feszül a föld fölé. Nem komló, az biztos; málna, ribizli? – találgatom, mit termeszthetnek itt.
A gazda vagy nagyon érti a dolgát, s hosszú távra tervez – vagy fogalma sincs arról, hogy mit csinál.
Edzés a topolyai pályán. Ezerötszáz család, csaknem ötezer ember életére van hatással az akadémia Fotó: Facebook
Topolya határában elsuhanok a város – egykori? – szimbóluma, a szélmalom mellett; időm sincs töprengeni, hogy visszaforduljak-e, mert a főútról rögvest megpillantom jövetelem célját. Mint a szerbiai települések többségén, Topolyán is Tito marsall nevét viseli a főutca. Darabjaira hullott Jugoszlávia, elesett Koszovó, de Bácskában mintha máig a partizánvezér szellemisége formálná a történelem folyását. Az évszázada még szinte színmagyar Topolyát ma jobb esetben is csak fele arányban lakják magyarok – ennél is csekélyebb befolyással.
A hitehagyott magyarság megerősítésének egyedi eszköze, bázisa a magyar állami támogatással épült, fél éve átadott TSC Topolya Labdarúgó-akadémia.
•
– Az új évezredben a gyerekek számának folyamatos csökkenése az iskola bezárásával fenyegetett – eleveníti fel az akadémia megszületésének ötletét Bata Ferenc, Tóthfalu polgármestere. – Voltunk, vagyunk a faluban jó néhányan, akik szeretik a sportot, s azt sütöttük ki az atyával, a futball, azaz az akadémia, a kollégium segítségével lehetne megmenteni az iskolát és a falut.
Körbejárjuk a 2011-ben alapított, a zseniális képességekkel megáldott, hányatott sorsú, végső nyughelyre Szabadkán lelt Nyers Istvánról elnevezett akadémiát. Kerítés persze nincs, miért is lenne? Először két hatalmas törmelékrakáson akad meg a tekintetem.
– István Kanizsán, a csempegyárban dolgozik, onnan hozták a törött lapokat, jó lesz majd a parkoló alapjának – jegyzi meg Ferenc, elkapva gyanakvó tekintetemet. Nem firtatom, mióta áll itt a két kupac. De nem is ez a lényeg.
Három nagy pálya látványa tárul elénk. Bal kéz felől a centerpálya kifogástalan állapotú, jobbra, amelyen három csoportban éppen edzenek, szintén megteszi, a középső azonban elég cudar.
– Hóban, fagyban, esőben ezt használjuk, hogy óvjuk a másik kettőt. Nagyon kellene már egy műfüves – mondja Ferenc, majd hozzáteszi:
– A topolyaiak azt ígérik, nyárra az is meglesz.
A topolyaiak. Nem először és nem is utoljára hallom a nap során.
Ferenc bemutat az egyik edzőnek, Tihinek, azaz Tihamérnak, aki a falu szülötte. Közben arra leszek figyelmes, hogy mellettünk szerb vezényszavak hangzanak el a másik csoportnál.
A pályáról a központi épület felé tessékel Ferenc. De lehet, hogy ezt csak én mondom így. A gyerekek három épületben laknak, az egyik földszinti szárnyában öregek otthona működik – szintén Jenő atya jóvoltából. Olykor egy-egy kapirgáló tyúk is erre téved; senki sem mondhatja, hogy a fiatalok elzárva, mesterséges környezetben élnek.
Egy teremből zongoraszó szűrődik ki.
– Az egyik korábbi nevelőnk ma már zenetanárként dolgozik. Nemcsak zongorát, hegedűt és tangóharmonikát is oktat – jegyzi meg büszkén István.
Akiben van rá igény, annak Tóthfalun is tágra nyílik a világ kapuja. Megyünk tovább, fel az emeletre. A társalgóban pingpongasztal, most is pattog a labda, mellette, a másik asztalnál kézműves-foglalkozás zajlik.
– A fiúk először húzódoztak, de aztán egészen belefeledkeztek az ajándékkészítésbe – mondja a Törökanizsáról, helyesebben Novi Kneževacról érkezett tanárnő.
•
Leparkolok a topolyai akadémia előtt, a kovácsoltvas kerítés mögött asszonyok kapálják a virágágyást; fülelek, magyar és szerb szó is elhangzik közöttük. Az ajtón belépve portás fogad.
– Ön az újságíró? – kérdezi meglepetésemre, mielőtt bemutatkozhatnék, s közölhetném jövetelem célját. Igennel felelek, majd a rend kedvéért regisztrálnom kell a vendégkönyvben. – Az elnök úrnak még tart a tárgyalása – közli.
– Köszönöm, várok türelemmel, addig legalább szétnézek – felelem, s indulnék is hátra, a pályák felé.
– Oda csak kísérővel lehet – tart vissza udvariasan a portás.
– Tudja, hogy kié a hatalmas ültetvény a város határában, s hogy mit termesztenek?
– Araboké. Áfonyát, ha jól tudom.
Elképedek. Arab kézben áfonyaültetvény: ugyanúgy testidegen, mint Szabadkán, a Halasi úton évtizede emelt Muhádzsir dzsámi, amely mellett elautóztam Kelebia felől érkezve.
Csöppet sem kínos a várakozás. Szétnézek a tágas, kupolás előtérben. A belső kiképzés nem organikus, de faelemekkel sűrűn tarkított, a fél méterszer félméteres lapokból kirakott padló patyolattiszta, fűcsomónak, stoplisból kihullott sárdarabnak nyoma sincs, körbe, tablókon az építkezés képei. Mintha nem is klubházban, hanem konferencia-központban lennék. A berendezés egységben van a külső megjelenéssel: ízléses, de nem hivalkodó, s kétségkívül tekintélyt, erőt sugároz a szerbiai valóságban.
Felbukkan három akadémista.
– Mióta laktok az akadémián? – szólítom meg őket. Értetlenül néznek rám. Egymás között tanakodnak, mit is akarhatok, s persze egyből kapcsolok: nem magyarok. Aztán két edző üdvözöl. Azt gondolom, milyen szerencse, hogy összefutunk, de később kiderül, nem véletlenül toppantak ide. Beszélgetni kezdünk az akadémiai hétköznapokról, s néhány perc múlva megjelenik Zsemberi János, az intézmény, egyben a szerb első osztályba ezen a tavaszon feljutott helyi klub elnöke.
– Elnézést a késésért, a nagykövet asszonnyal egyeztettük az egyik tornánkról, amelyre az alközpontok U11-es csapatait hívjuk meg, Felcsútról és a Fraditól is jönnek gyerekek. Hagyományt szeretnénk teremteni. – A szabadkozása nem mesterkélt, természetes derűvel beszél, s ahogy hallgatom, az az érzésem, mintha már ismerném. Beugrik. Ugyanaz a hanghordozás és mimika: mintha az újvidéki születésű kosárlabdaedzőt, Rátgéber Lászlót hallanám. – Menjünk fel a tárgyalóba! – indítványozza Zsemberi János. Ekkor eszmélek, hogy kisebb csoportosulás támad körülöttünk, s az intézményigazgató, a vezető nevelőpedagógus, a marketinges, a három edző mind az én fogadásomra gyűlt össze.
Ki-ki a maga szakterületéről, de egyforma büszkeséggel beszél az akadémián zajló életről. Akárcsak Magyarországon, ide is 14 évesen költöznek be a fiatalok, s viszonylag szabadon élnek. Három helybeli, topolyai középiskola közül választhatnak, önállóan járnak-kelnek – egy feltétellel: este kilencre mindenkinek vissza kell érnie. Állandó nevelői felügyelet alatt vannak, a pedagógusok nemcsak a fegyelemre ügyelnek, ha kell, lelki támaszt is nyújtanak, és kötött foglalkozásokon is igyekeznek elősegíteni a közeledést – ahogy manapság mondják, a kommunikációt – a magyar és a szerb gyerekek között.
Innen nézve ez a legizgalmasabb, onnan a legérzékenyebb kérdés.
– Az akadémia magyar jellege elvitathatatlan – mondja Zsemberi János. – Magyar támogatással épült, az alkalmazottaink a vezetőedzőtől az igazgatón át a takarítókig szinte kivétel nélkül magyarok. Háborítatlanul dolgozhatunk, ami annak is köszönhető, hogy a két ország miniszterelnöke kiváló kapcsolatot ápol. A mi viszonyunk is jó a szerbekkel is, csodájára járnak az intézménynek, a szerb szövetség is támogat minket egy kis méterű műfüves pálya megépítésével. Ám nem tekinthetünk el a helyi adottságoktól. Földrajzi elhelyezkedése és a futball itteni hagyományai alapján Topolya a központ, s 14 alközpont tartozik hozzánk.
Az alközpontokkal együtt 1500 gyereket foglalkoztat a topolyai akadémia. Másképpen: 1500 család, durván ötezer ember életére van hatással. Ezért emelkedik a labdarúgás a nemzetstratégia szintjére.
– Milyen a kapcsolatuk a tóthfalusi akadémiával? – kérdezem, s ha csak egy pillanat műve is az egész, a tekintetekből kiolvasom: érzékeny témára tapintok rá.
•
– Miért is tagadnám, szíven ütött, amikor híre jött, hogy Topolyán akadémiát építenek. Magyar pénzből, szebbet, jobbat, mint a miénk – Jenő atya nem kertel a kérdésemre válaszolva. – Aztán szép lassan beletörődtünk az új helyzetbe, s tesszük, amit tennünk kell, járjuk a magunk útját.
– Elfogadtuk, hogy az egyik alközponttá válunk a Topolya-központú rendszerben, talán úgy is mondhatnám, az első alközponttá, mert az előjogainkról nem mondunk le – veszi át a szót Bata Ferenc. – Egyfelől nagy segítség, hogy Topolya besegít az edzők bérezésébe, s kapunk műfüves pályát, másfelől viszont a működésünk sajátosságairól nem mondunk le. Keresztény szellemiségben neveljük a gyerekeinket, hozzánk már az ötödik osztálytól kezdve beiratkozhatnak a kollégiumba a fiatalok, s szakmailag szinte egyenrangúak vagyunk Topolyával, az U15-ös csapatunk a vajdasági első osztályban szerepel.
– Mi itt, a tömbmagyarságban nem adjuk fel az érdekeinket – teszi hozzá dacosan István. Megüt a szó: tömbmagyarság. Megtudom, ma már ez csupán két járást – itt úgy mondják, községet – jelent a Tisza jobb partján Magyarkanizsa és Zenta székhellyel.
Futball és keresztény szellemiség. Vajon hogyan illeszthető össze a hétköznapokon?
– Törekszünk rá – mondja az egyik nevelő, Marcsi, aki már a megjelenése miatt is feltűnő. Feszes, fekete-fehér csíkos farmert visel, hozzá egyszerű fekete pólót és kínai dorkót, az orrában pirszing. – Különfoglalkozásokat tartunk, rendszeresen járunk Szabadkára színházba, a vacsorához áldás után látunk hozzá, csütörtökönként közös misén vesznek részt a gyerekek. A kollégiumban nemcsak focisták élnek, sőt még lányok és szerb fiúk is, a magyaroknak muszáj megtanulniuk szerbül, ennek ez a legegyszerűbb módja.
Jenő atya a tóthfalusi futballreménységek körében. A sport és a keresztény szellemiség itt elválaszthatatlan Fotó: Mirkó István
Marcsi élete külön történet lehetne: Balotaszálláson, tehát a határ túloldalán született, bejárta a fél világot, vegyes házasságból származó barátját – immár férjét – követve került a szomszédos Ilonafalura, onnan jár dolgozni az akadémiára. Ő praktikusan tekint a nevelői feladatra; egyik kollégájában, az eredendően hitoktató Kovács Józsefben – akit láthatón emészt a lélek elfojtott tüze – már több a kétely.
– Én úgy tapasztalom, a focista gyerekeket a futballon kívül más nem nagyon érdekli – jegyzi meg.
Nem szállok vitába vele, csak akkor szólok közbe, amikor Törökkanizsa helyett sokadszorra hallom Kneževacot, Nagybecskerek helyett Zrenjanint, s persze Belgrád is Beograd.
– Már a mi generációnk is így nőtt fel. Hiába voltunk mindannyian magyarok, a diszkóban egy magyar szám után két szerbet kellett játszani, hogy ne mondhassák, nacionalisták vagyunk. Ne csodálkozzunk, ha felnőve a magyarok is szerb zenét hallgatnak, s többnyire a települések szerb nevét használják!
Az egyik legényke sérült, ezért nem edz. Itt nincs mágneses rezonanciás gép, de még gyúrópad sem, mint Topolyán, az a rehabilitáció, hogy pihen, és a telefonját nyomkodja.
– Hogy érzed magad az akadémián? – szólítom meg.
– Nagyon jól, gyakran meccs után, hétvégére sem utazom haza.
Meghökkent a válasz. Ezek után inkább nem érdeklődöm a családja felől.
– Mi a célod a futballal?
– Érettségi után megyek Németbe, ott szeretnék játszani.
•
A 14 alközponti település zöme ma már erősen vegyes lakosságú. S mivel a szerb labdarúgás hagyománya, a jelenéről nem is beszélve, legalább olyan erős, mint a magyaré, etnikai alapon nemhogy kockázatos, egyenesen képtelenség futballéletet szervezni Bácskában.
– A realitás talaján kell állnunk. A futballstadionokban sok minden elhangzik, így a csapatnak nyugodtan lehet magyarul drukkolni, csak azt kértük a szurkolóktól, mellőzzék a ria, ria, Hungária! rigmust – ennél pontosabban nem is jellemezhetné a TSC identitását Zsemberi János.
És hogy akkor mindebből mi a magyar közösség haszna?
– Ha egy szerb játékos jobb, mint a magyar, akkor nincs, nem is lehet vita, hogy neki kell játszania. Ha egyformák, akkor talán kedvezhetünk a magyar javára. De az eddigiekhez képest az is jelentős előrelépés, ha egyenlő feltételeket teremtünk. Nem árulok el titkot azzal, hogy a szerbek rámenősebbek, mint a magyarok.
Megtudom, a szerb futballban ma is az a szokás, hogy a gyerekeket nem az anyák, hanem az apák kísérik edzésre. S ha a gyereket felrúgják, akkor az apa már üvölti is az utasítást: „Add vissza neki!” A gyerek, legyen bár egészen kicsi, vissza is adja.
A magyarok viszont eloldalognak, sőt inkább másik sportágat választanak. Arányszámukhoz mérten ezért roppant alacsony a jelenlétük a labdarúgásban.
•
Nem is kérdéses, mit kaptak a bácskai magyarok a topolyai akadémiának köszönhetően. Esélyt. Úgy, ahogy már nagyon régen: egyenlő feltételek mellett. Tóthfalu pedig a lelket öntheti beléjük. Erős hittel még a labdát is könnyebb rúgni.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.