– Felfokozott várakozás előzte meg idén is a Budapesti Bach-hetet, többen már hónapok óta árgus szemmel figyelték a programok közzétételét. Milyen széles közönséget szólít meg a rendezvénysorozat?
– Kamp Salamon karnagy kezdeményezésére és művészeti vezetésével kísérletnek indult 1990-ben, hogy Johann Sebastian Bach különböző műfajban komponált zeneművei csendüljenek fel hétfőtől vasárnapig estéről estére. Eleinte több volt a kételkedő hang, mint a bizakodó, mondván, anyagi háttér és reklámlehetőség hiányában hamvába holt vállalkozás egymás után hét koncertet adni – nem lesz érdeklődés. Ehhez képest minden este tele volt a templom, ami egyértelművé tette, hogy a kísérletet folytatni kell, így az idei már a 30. Bach-hét. Június első hete ráadásul általában egybeesik pünkösddel, így az ünnep is emeli a koncertsorozat fényét. A Deák téri evangélikus templom ikonikus helyszín, hiszen a magyarországi Bach-tradíció különösképpen kötődik e helyhez és az immáron 115 éves Lutheránia Énekkarhoz. Legendásak az itteni évközi, nagy egyházi ünnepekhez kapcsolódó oratórium-, illetve passió-előadások Kamp Salamon magával ragadó, felemelő irányításával. Ez a szellemiség és lelkiség sokakat vonz, nem véletlen, hogy ilyen alkalmakkor már egy órával a kezdés előtt tele van a templom, az előadás alatt pedig százak állnak hátul és fent, a karzaton.
Öröktől fogva
– De miért éppen a barokk mesternek támadt ekkora kultusza?
– Bach-kultuszról már a XIX. század óta beszélhetünk, ugyanis akkor kezdte a mester műveit megszólaltatni Carl Friedrich Zelter vezetésével a Berlini Singakademie. Zelter irányította Mendelssohn figyelmét is e kompozíciókra. Luther Márton tanítása szerint a „musica” öröktől fogva létezik, a teremtéssel együtt Isten adománya, lényege pedig a transzcendens harmónia leképeződése. Bach művészete az isteni, tökéletes rendet jeleníti meg, életműve a létezés egyetemes, örök értékeinek kinyilatkoztatásával a zene szférája fölé emelkedik. Albert Schweitzer szavaival élve: „Segít megtalálni a lelki békéhez vezető utat.”