Jeremiás sok mindenhez értett, de a legjobban a könyvek és a nyelvek érdekelték. Élete nagyobb részét a könyvek és az olvasás töltötte ki. Nem volt gyűjtő, nem szentségként tekintett a könyvekre. Tárgyakat látott bennük, melyeket a szépségük, a ritkaságuk és az élvezeti értékük szerint rangsorolt. Nem tisztelte, hanem forgatta őket.
– A könyv mágia. Kinyitod, olvasni kezded.
A jelek szavakká, a szavak mondatokká állnak össze, és az ezer éve halott ember megszólal. Beszél hozzád. A könyv feltámasztja a holtakat – vallotta.
Még könyvtára sem volt, a szó hagyományos értelmében. Rengeteg könyv vette körül, de nem rendszerezte őket. Polcokon sorakoztak, asztalok sarkán tornyosultak, halmokban álltak a padlásfeljárón, a mosókonyhában, a pincelépcsőkön. Hónapokig hevertek nyitva a lakás legkülönbözőbb pontjain. Jeremiás mindent elnézett nekem és a vendégeinek, nyúlhattunk bármihez, de azt zokon vette, ha a nyitott könyveit ellapoztuk, becsuktuk vagy elmozdítottuk. A városban kószálva mindenütt könyvekbe botlott: antikváriumokban, lépcsőházi szegleten, szemeteskukák tetején, lomtalanításkor utcára lökött öreg utazókosarakban. Minden érdekelte, ami írás.
Ha esténként összejöttek nála a barátai, valamelyik érdekes munkájáról mesélt, vagy fennhangon szavalt valamiből, ami éppen foglalkoztatta. Ujgur sámánénekek, hieroglifák, rovásírásos szövegek. Kipling, Lukianosz vagy Weöres Sándor, neki egyre ment. Mindenevő volt. Az egyik este a Lázálmok atlaszából citált borzalmas eseteket, a másikon krimiszerzők tollára illő, rafinált bűnöket idézett háromezer éves babiloni cserepeken rögzített örökösödési perekből.
Aznap éjjel, amikor a születésnapját ünnepeltük, az Orkhon folyónál felfedezett kőoszlopok türk szövegei voltak soron. „Én vagyok az Égtől született Bölcs Kagán, hallgassátok szózatomat. Keletre a Santung síkjáig vezettem hadaimat, délen Tibetig nyomultam, nyugaton átkeltem a Gyöngy-folyón és a Vaskapuig hódoltattam a népeket…” – szavalta emlékezetből. Tizenegy körül aztán Edmund Spenserrel hozakodott elő.