– Mit tudott a képről, a filmről, a kameráról, amikor 1946-ban fölvették az operatőr szakra?
– Semmit. Nemhogy a kezemben nem volt addig kamera, nem is láttam. Falusi gyerek voltam, a nagyszüleim neveltek Felsőcsatáron, anyámmal évente csak kétszer találkoztam. Horvát nemzetiségű faluban éltünk, ahol úgy jelölték ki a határt, hogy a falu egyik vége osztrák maradt az összes rokonnal, mi pedig a másik végén éltünk, és horvátul beszéltünk, az is az anyanyelvem. A nagyapám az első világháborúban osztrák hegyivadász volt, a háború után ő lett a falu kisbírója, férfiszabója, a templom harangozója és sekrestyése. Abban az időben a „mozisok” ekhós kocsival járták a vidéket, és üveglapokra festett meséket mutogattak az embereknek. Engem a tanító bácsi vezetett be a technika tudományába. Még krumpliba épített fülhallgatót is készítettünk, amely vette a világrádió jeleit, és valahonnan zene is jött! Felsőcsatárról tízéves koromban kerültem a fővárosba.
A háború után akkora volt az éhség, hogy a parasztok hozták az élelmiszert Budapestre. Az életben maradáshoz mindig tudnunk kellett, hol osztják a krumplit. Épp azért indultam – akkor már 18 éves voltam –, amikor a körúton összetalálkoztam az egyik osztálytársammal, aki azt mondta, hogy az akadémiára megy. Ott is krumplit osztanak? – kérdeztem. Nem, színész akarok lenni, mondta, és kérte, hogy menjek vele. Elkísértem. A terem előtt vártam rá, mikor Setét bácsi, a portás megkérdezte, hogy én miért nem felvételizem. Mondtam, hogy én nem színész akarok lenni, hanem traktoros. Inkább legyél rendező, díszlettervező vagy dramaturg, javasolta, vagy menj a műszaki részre, válaszd az operatőr szakmát, és valósítsd meg a rendező álmait. Fogalmam se volt, hogy miről beszél, de beleegyeztem. A bizottság tagjai között ott volt Radványi Géza, Balázs Béla és Hegyi Barnabás. Kártyacsomagot adtak a kezembe, és kérték, hogy tegyem sorba őket egy általam kitalált történet szerint. Ez volt a felvételim. Az évfolyamtársaimmal a kezdetektől részt vettünk forgatásokon, a Valahol Európában című filmben asszisztens voltam, közben statisztáltam: törvényszolgát és akasztott embert alakítottam. A főiskola utolsó évében, 1950-ben már híradósként dolgoztam a Magyar Híradó és Dokumentumfilmgyárban. Több száz filmet forgattam úgy, hogy mindig csak a helyszínen bonthattam fel a borítékot, hogy megtudjam, mit vagy kit kell fotografálni, és hogy mennyi nyersanyagom van rá.