Persze hogy Svédországban született meg ez a mozgalom is, amely fokozatosan kiterjeszti hatását az egész világra. Greta Thunberg környezetvédő kamaszlány után a svéd klímapolitikának most újból sikerült magára vonni a figyelmet.
A társadalmi hálón egyre nagyobb sikert arat a „Repülni szégyen!”, a Flygskam mozgalom, amelynek csupán a skandináv országban több tízezer tagja van. Az elnevezésből adódóan nyilván bűntudatot próbálnak kelteni azokban, akik szinte gondolkodás nélkül váltanak jegyet a különböző repülőgépjáratokra.
Ők nem veszik figyelembe, hogy ezzel a könnyed tettükkel mennyire szennyezik a környezetet, milyen mértékben bocsátanak ki az utasszállító gépek az ózonrétegre veszélyes anyagokat. Különösen azok bűnösök, akik más választási lehetőséget biztosító tömegközlekedési járművek helyett azonnal a gyorsabb repülőre szavaznak. Szégyen, hogy milyen emberek vannak, akik nem törődnek bolygónk jövőjével – vélik a „Föld megmentői” szerepében tetszelgők.
Mára a légi közlekedés a 2001-es sokkot követően, amikor az Amerikát ért terrortámadások miatt megroggyant, visszanyerte jövedelmezőségét, és viharos fejlődés előtt áll. Az elmúlt évtizedekben szerte a világon a repülőjegyárak csökkenése miatt valóban emberek százmilliói éltek ezzel a lehetőséggel.
Mint az előrejelzések mutatják, ha az évenkénti bővülés a jelenlegi 3,5 százalékon marad, akkor a 2030-as évek végére, azaz húsz év múlva a jelenlegi éves utaslétszám megsokszorozódik, ekkorra 8,2 milliárd utas fog majd repülni, amihez a légi járatok üzemeltetőinek számításai szerint 30-40 ezer utasszállító kell. Már most dugók vannak a légtérben, képzeljük el, mi lesz akkor! A városok melletti repülőterek felett várakozó gépek a legnagyobb környezetszennyezők.
A többszörös átszállás sem kedvez a Föld légkörének, ugyanis a le- és felszálláskor fokozott a károsanyag-termelés. Az egész világon jelenleg a légi közlekedés az ózonkárosító gázok kibocsátásáért két-három százalékban felelős, de egyes kutatók ezt öt százalékra teszik. Ez több mint egymilliárd tonna szén-dioxid. Persze egy-egy fölszállásnál, leszállásnál a kerozin elégetéséből nemcsak szén-dioxid, hanem más káros anyag is a levegőbe kerül.