A közösségi gazdaságtan nem újdonság, már a 40-es évek végén voltak próbálkozások az autómegosztásra. Ma az interneten számos olyan anekdota kering, amelyben a 20-as éveiben járó fiatal a hosszú munkanap után a buszon heringmódra zsúfolódás és a drága taxiút helyett az autómegosztást választja. Bejelentkezik okostelefonján a megfelelő alkalmazásba, és a szomszéd sarkon talál egy kedves sofőrt, aki elviszi. Az úton elbeszélgetnek, a fizetés rendben lezajlik, a két fiatal pedig egy kezdődő barátság ígéretével köszön el.
A közösségi gazdaságtan posztercégei (Uber, Airbnb) örömmel táplálják azt az utópisztikus gondolatot, hogy a nagyobb bizalom pénzspórolást és rugalmasságot eredményez. Ez igaz is, csakhogy a megosztásalapú eszközhasználat mögött dollármilliók lapulnak. Rachel Botsman angol közgazdász kiszámolta, hogy a közösségi gazdaságtanra épülő szolgáltatások piaca meghaladja a 110 milliárdot. Ezért éri meg még a veszteségesnek tűnő eszközök fenntartása is.
A kerékpármegosztás például kifejezetten pénznyelő iparág kínai szakértők szerint. (Kínában működik a világ legnagyobb közkerékpárrendszere: Hangcsouban 2700 állomáson 66 500–78 000 bicikli bérelhető.) A budapesti Mol Bubi üzemeltetése évente 260 millió forintba kerül, ennek a felét az olajcég fizeti. Ugyanakkor a kerékpár-szponzoráció kiváló márkaerősítő, ráadásul adatgyűjtésre is lehetőséget nyújt, ami a vásárlási szokások és a fogyasztói minták elemzését teszi lehetővé. Erre lassan a felhasználók is rájönnek, éppen ezért hirdeti öles betűkkel a rakparton jelenleg tesztüzemben működő Lime közösségi rollerrendszer, hogy a cég nem tárolja felhasználói adatait. Ezzel be is lopták magukat a belvárosban lakó millenniumi fiatalok szívébe. A közösségi gazdaság amúgy is az Y generáció szemléletmódját tükrözi, mivel az online kapcsolattartást házasítja a szolgáltatásokhoz való azonnali hozzájutással.
A közösségi gazdaság elterjedésének éppen a tulajdonhoz való ragaszkodás a legnagyobb gátja. Berkovics Dalma, a megosztásra épülő gazdaság szereplőit összefogó nemzetközi szervezet, a Oui-Share alapítója szerint Magyarországon az emberek még bizalmatlanok a közösségi fogyasztással szemben. Ez alapvetően kulturális, illetve történelmi örökség. Amerikában nem probléma, hogy az ember átköltözzön a nyugatiról a keleti partra, ha a munkája úgy kívánja. Ennek megfelelően az emberek inkább bérelnek, semmint vesznek lakásokat. Az autójukat pedig amúgy is ötévente cserélik, így amiatt sem kell aggódni. Az európai szemléletet alapvetően áthatja a szülőföldhöz való ragaszkodás, a volt szocialista országokban pedig különösen erős a tulajdon iránti vágy, hiszen az negyven évig tiltott volt. Dalma például úgy véli, hogy az ő szülei „egész életükben harcoltak, hogy saját autójuk legyen”.