Nem voltam sem alanya, sem tárgya hajdanában a régiesen szólva „általános védkötelezettségnek”, magyarán: nem voltam besorozott katona. Semmilyen katona nem voltam; igaz, nem is valami svindlivel húztam ki magam a hadkötelezettség alól, létszámfelettiként amolyan „légósként” kellett szolgálnom, konkrétan: néhány havonként egy úttörőtábor mérsékelten izgalmas tereptárgyai között kövér háziasszonyokat hurcolásztam hordágyon („bajtársaimmal”) az atomháborúra való felkészülés jegyében. Nem voltam katona, de korántsem mondanám magamat antimilitaristának, sőt. Elkötelezetten rokonszenvezem a katonasággal, jobban mondva: a honvédséggel. Világos itt az ellentmondás, és még azt sem tartanám indokolatlannak, ha akadnának olyanok, akik most megvonnák a szót tőlem. „Csak az beszéljen, aki…”
Azzal mentegetem magam, hogy mély, szinte zsigeri rokonszenvem ellenére igyekszem számontartani a kötelező katonáskodásnak mindazokat a nyomasztó emlékeit, keserveit, bornírtságait, sőt bűneit, amelyeket a közelebbi-távolabbi múlt írott és íratlan elbeszélései megőriztek – tehát nemcsak a kommunista időkből, hanem már az Osztrák–Magyar Monarchia évtizedeiből, sőt még korábbról is –, másfelől viszont nem tudok nem hivatkozni a tudásnak arra a roppant tárházára, amelyet a magyar népélet felhalmozott a katonáról, „a mi hős fiainkról”, a nemzetvédő harcokról és mindazokról az erkölcsi értékekről, amelyek idekötődnek, főleg a virtusról és a bajtársiasságról. Egyáltalán: arról a tényről, hogy nincs még egy történelmi intézmény, amely úgy átszőtte volna a magyar nép életét – ha béke volt, ha háború –, mint a katonáskodás. Ha muszájból, ha belső késztetésből, ha merő kivagyiságból – a magyar szívesen tartotta magát katonanemzetnek.
Hadd idézzek ide pár veretes mondatot – mert ma már aligha olvassák az eredetijét – 1896-ból, Beöthy Zsolt magyar irodalomtörténetének bevezetőjéből. „Az ősidők homályából egy lovas ember képe bontakozik ki szemünk előtt, amint a Volga melléki pusztán nyugodtan áll és figyel. […] Sasszemével végigtekint a végtelennek tetsző síkon […]. Tegze vállára vetve, perzsa kardja oldalán: lesi az ellenséget. […] Várja a jövendőt, és érzi, tudja, hogy a közös ügynek az ő erejére is szüksége lesz.”