Ezer évvel ezelőtt gyakran váltak a nemzetközi diplomácia főszereplőjévé különféle szentek földi maradványai. Bár tilos volt, sokszor adták és vették az ereklyéket. Máskor szabályos hadjáratokkal szerezték meg a csontokat. Számtalan esetben nagylelkű ajándékként cseréltek gazdát a relikviák. Az utóbbi évszázadokban a világi diplomácia érthető módon eltávolodott ettől a gyakorlattól, de a katolikus és ortodox egyházi viszonylatban nem tűnt el teljesen az ereklyék ajándékozása. Külön érdekesség, hogy az elmúlt évtizedekben éppen VI. Pál próbálta a kelet–nyugati közeledést elősegíteni ereklye ajándékozásával vagy visszaszolgáltatásával. Neki köszönhető a mostani Szent Péter-csontmaradványok elkülönítése. 1964-ben ugyanis a pápa visszaszolgáltatta Szent Péter testvérének, Andrásnak a koponyaereklyéjét, amelyik nagyon kalandos úton, 1462 virágvasárnapján került Patraszból Rómába. A hagyomány szerint Andrást a görög városban feszítették keresztre, és ott is őrizték a koponyáját, amíg a török előrenyomulás miatt nem kellett elmenekíteni az ereklyét. Előbb Anconába szállították, majd Rómába, ahol II. Pius személyesen tett ígéretet arra, hogy a veszély elmúltával visszajuttatja eredeti őrzési helyére a becses kincset. Amit végül is, ha ötszáz évvel később ugyan, de mégis megtett Szent Péter utóda.
Szent András csontjaiból sok helyen őriznek kisebb-nagyobb töredéket, már a középkori Magyarországon is jó néhány partikula volt. Szent Péter csontereklyéivel azonban egészen más a helyzet. Amíg ugyanis András sírja ismert volt, addig Szent Péter sírját valószínűleg a IX. századtól a második világháború alatt kezdődött régészeti feltárásig sohasem nyitották fel. A katolikus egyházban persze mindig élt az az erős meggyőződés, hogy a Nagy Konstantin által építtetett bazilika valóban a galileai halász sírja fölé került, de módszeres vizsgálatot nem végeztek.
A Néró alatti keresztényüldözés idején fejjel lefelé keresztre feszített apostolfejedelem első síremlékét egy VI. században írt történelmi emlék, a Liber Pontificalis szerint Anaklét pápa építtette. A kivégzés a hagyomány szerint a Gianicolo-dombon lévő aranyhegyi Szent Péter-templom mellett történt Krisztus után 67-ben. Ezen a helyen már több száz éve vesztőhely volt, ahol a gyilkosságért elítélt rabszolgákat feszítették keresztre. Közel Júnó szent ligetéhez, ahol az istennő madarai, a hollók laktak nagy számban, és jutottak élelemhez. Szent Péter földi maradványait azonban megkapták a keresztények, és egy apokrif irat szerint a vatikáni Gaius és Néró-féle cirkusz közelében temették el – vélhetőleg titokban. Hogy miért éppen ide, nem teljesen világos, de valószínűleg a hely megválasztása összefüggésben állt azzal, hogy a keresztény-üldözések idején a római tömeg szórakoztatására rengeteg keresztény lett vértanú.