Repülő deszka

Másodjára sikerült. Augusztus elején a francia Franky Zapata átrepülte Flyboardjával a La Manche csatornát napokkal azt követően, hogy 110 évvel ezelőtt Louis Blériot repülőgépével ugyanitt megtette ugyanezt a távot. Vajon a légi közlekedésben a mostani repülés is új korszakhatár lesz?

Pósa Tibor
2019. 08. 19. 15:00
French inventor Franky Zapata takes off on a Flyboard for a second attempt to cross the English channel from Sangatte to Dover, in Sangatte
Franky Zapata nekivág a La Manche csatornának. A hadsereg is érdeklődik Fotó: Yves Herman Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már kisgyermek korától arról álmodott, hogy egymaga repül az égen. A negyvenesztendős, 168 centiméter magas, kisportolt testalkatú feltaláló valójában az idei francia nemzeti ünnepen, július 14-én ejtette ámulatba a tömeget: szájtátva figyelték, hogy egy „deszkás ember” a Champs-Élysées sugárút fölött repked. Franky Zapata az idén, amint géppisztollyal a kezében körözött a magasban, majd a levegőben megállt az elnöki emelvény előtt, néhány perces bemutatójával „elvitte a show-t” még az alacsonyan szálló Mirage vadászbombázók elől is. Volt egy korábbi fellépése, amelyen a Szajna fölött mutatta be képességeit, de ekkor a szemlélők valószínűleg nem tudták hova tenni az akciót. Hogy nem csak pár percig tud fenn maradni a deszkáján, azt Blériot La Manche-­átrepülésének napra pontosan 110. évfordulóján akarta bemutatni az egész világnak, ám tankolás közben vízbe pottyant. Egy hét múlva újra megpróbálja – jelentette ki a kudarcba fulladt kísérlet után. Másodjára, augusztus 4-én, minden probléma nélkül teljesítette a 35 kilométeres távot, a tenger felett 15-20 méterre repülő ember sebessége néhol meghaladta a 160 kilométer/órát.

De ki is ez a férfi, aki „mutatványával” lenyűgözte a világot? Tinédzserkorában sokan nem fogadtak volna nagy tétekben arra, hogy az építésügyi vállalkozó fiából világhírű feltaláló válik. Diszlexiája (olvasástanulási problémák), disz­ortográfia (írásbeli nehézségek) és színlátás­zavarai miatt 16 évesen kénytelen volt abbahagyni az iskolát. Hogy kifejthesse, valamihez ő is ért, előbb a tenger, majd az ég felé fordult. Jetskiben, a vízi robogók közt előbb francia, aztán Európa-, majd világbajnokságot is nyert „ülő” kategóriában. Állandóan fejlesztette jetskijét, hogy az minél gyorsabb, erőteljesebb legyen, mígnem maga állt elő saját fejlesztésű gépével. Így vált autodidakta mérnökké. De miként lehetséges ez, amikor még olvasni is csak nehézségek árán tudott? Az internet segítségével. Ott ugyanis szinte minden szerelési technikát videón meg lehet nézni. Mondják róla, hogy V8-as, rendkívül bonyolult motorokat is így állított elő.

Szívós, kitartó, céljaiból soha nem enged, de azért alapjában vidám ember – ez már a felesége, Krystel véleménye Frankyről. Kaszkadőr, pilóta, vállalatvezető, feltaláló – ma nincs olyan kihívás, amely elől Zapata meghátrálna – mondta róla egyik barátja és nagy riválisa, Vincent Lagaf a Franceinfo rádiócsatornának nyilatkozva.

Régi vágyával, „a repülő emberrel” nyolc éve kezdett el alaposan foglalkozni. A kísérletek során azt sem lehetett kizárni, hogy ő is, mint Ikarosz, a levegő egyéni meghódítása vágyának áldozatává válik. Talán jó is, hogy előbb jetskizéssel kezdte, nem először került szembe balesetveszéllyel, így megfontoltabbá vált. A saját irányítású repülő deszka ötlete már 2016-ban megvalósult, azóta zajlik a tökéletesítése. Amit a minap láthattunk, az mini turbóreaktor, amelyet Zapata a hátizsákjában visel. A hajtóanyag kerozin, és még kell víz a fel- és leszálláshoz. A hátán lévő 35 kilogrammos súllyal kell egyensúlyoznia a levegőben. Mint maga Zapata elmondta, rendkívül elfáradt a La Manche csatorna átrepülése alatt, amely 21 percet vett igénybe. Már csak ezért sem való mindenkinek a Flyboard.

Franky Zapata nekivág a La Manche csatornának. A hadsereg is érdeklődik
Fotó: Reuters

Hogy Zapata a július 14-i ünnepségen géppisztollyal a kezében repkedett, az nyilván annak köszönhető, hogy a francia hadsereg igen érdeklődik a találmány iránt. Sőt – ismeretlen összeggel – anyagilag is támogatja a kísérletezést. A bemutató után az egyik katonai vezető nem zárkózott el attól, hogy akár „légdeszkás egységeket” is felállítsanak, amelyek gyorsan bevethetők bizonyos helyzetekben. Már korábban felkeltette a Flyboard más, ráadásul baráti országok kíváncsiságát. Mint Zapata elmondta, azt tapasztalták, hogy az amerikaiak megpróbálták feltörni az e-mail fiókjaikat. A francia kémelhárításhoz fordultak. Ott azt tanácsolták nekik, hogy azonnal húzzák ki az áramforrásból a számítógépeiket. A cég ügyeit ne interneten bonyolítsák le. Azóta ügyelnek arra, hogy ilyen szabályok szerint álljanak kapcsolatban még az alvállalkozókkal is, kötelező a pendrive- és a lemezalapú kapcsolattartás, igaz, ez sokkal lassabb, de a biztonság az első. „Minden pénteken a számítógépeinkről mindent letöltünk három lemezre, amelyeket különböző helyeken tárolunk – közölte Zapata. – Majd igyekszünk tökéletesen eltüntetni az összes nyomot gépeinken.”

A feltaláló elárulta a Le Point francia magazinnak nyilatkozva, hogy a La Manche átrepülése után még az év vége előtt Hawaiin ennél is nagyobb dobást készítenek elő. A repülő autó bemutatását, amelyet már tavaly szabadalmaztattak. Az eddigi próbálkozásokkal szemben nem helikopterszerű járgány lesz – ennyit hajlandó volt elárulni a feltaláló. Négyszáz kilométer/óra sebességgel képes a levegőben száguldani, ám van egy kezdeti hibája: csak húsz percre elég az üzemanyaga, amin javítani kell.

Készül egy hasonló elven működő, kapszula alakú városi taxi is, amely egyszemélyes, és mindössze 60 kilogramm súlyú. Az üzemanyag a mai elképzelések szerint bio lesz, a repce mutatkozik a legjobbnak. Sokáig kísérleteztek a hidrogénnel, de Zapata szerint a jelenlegi technikai fejlettség mellett el kell tekinteni ennek a gáznak az alkalmazásától, mert túl nagy lenne az üzemanyagtartály. A le- és felszállásához elég egy kétszer két méter nagyságú, fémburkolatú hely, amely lehet lapostetőn is. Az Uberhez hasonló elven működik, telefonon meg kell rendelni a taxit, és máris száll oda, ahova az ügyfél akarja. Folyik a szabályok kialakítása, amelyekhez a francia közlekedési hatóság meghívta Zapata vállalatának szakértőit is, akik egyetértenek abban, hogy előbb biztonságot kell teremteni, utána jöhetnek a légi járművek.

A világon számtalan próbálkozás zajlik a repülő autók megteremtésére. A feltalálók közt vannak, akik légcsavaros, mások a rotoros technikában hisznek. Hasonló küzdelem dúl az egyéni repülés terén is. Vincent Lagaf így beszélt erről: „Franky a La Manche-átrepülés előtt szerintem a fejlesztések terén a világon a második-harmadik helyen állt. Ám, mint egy jó versenyző, a lovak közé csapott, és ma már ő vezeti a mezőnyt.” Az egyik nagy vetélytársa az az angol Richard Browning, aki szintén július végén hajtott végre sikeres kísérletet. A szabad víz felett Angliából szállt át a Wight-szigetre motoros ruhájában. A leszerelt tengerész a ruhája alatt egyesítette öt minireaktor teljesítményét. A „ruha” súlya önmagában hetven kilogramm. Mindenesetre a Royal Navy, a Királyi Tengerészet legnagyobb támogatója meleg szavú üzenetben méltatta Browning teljesítményét.

Franky Zapata töretlenül hisz abban, hogy az egyéni közlekedés a levegőben forradalmasítani fogja a tömegek mozgását. Addig azonban hosszú még az út, minden részsikernek örülni kell. Ilyen volt az, amikor a La Manche átrepülése után tízéves fia felhívta Zapatát, és azt mondta neki: „Apa, te vagy a legjobb.”

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.