A magyar oktatási rendszerben a hírek szerint senki nem érzi jól magát, ami persze éppúgy nem igaz, mint az, hogy boldog diák csak alternatív iskolákban terem. A tanárok magasra tartják a méltatlan fizetésüket feltüntető táblákat, és számonkérik társadalmi megbecsülésüket. Ha nem érzik a támogató környezetet, ha nem kapnak segítséget, naponta kudarcokkal telve és megalázottan lépnek ki munkahelyükről, nincs az az életpályamodell és fizetésemelés, amelyik maradásra bírná őket. Nálunk a pedagógus státusza alacsony, a gyerek – a szülő véleménye által befolyásolva – nem tartja fontosnak azt, ami az iskolában történik, és ez kihat a teljesítményére is. Nem csoda, hogy egyre kevesebben választják a pedagóguspályát, miközben nagy szükség lenne fiatal, energikus, változásokat akaró tanárokra. Rajtuk múlik a jövő. Ma Magyarországon a tanárok több mint fele ötven éven felüli.
„Olyan szakadék tátong a gyerekek és az őket eredetileg nem csak lexikális tudásra tanító pedagógusok között, hogy arra éppen egy vékony pallót lehet rakni, de azon nagyon kevés tanár fog elindulni. A ma a köznevelésben tanuló gyerekek mindegyike a XXI. században született, és egyetlen évet sem élt olyan korban, amikor ne lett volna Google – írja Steigervald Krisztián generációkutató. – Ezzel szemben mindenki, aki tanítja őket – ideértve az összes pedagógust, de anyát és apát is –, a múlt évezredben jött világra, akkor járt iskolába, és akkor képzelte el a jövőt. Nagy valószínűséggel könyvtáraztak, amikor a beadandóhoz meg kellett szerezni valamilyen információt, de legalábbis kíváncsisággal lapozták fel Révai nagy lexikonát.”
A szülők az iskolával kezeltetnék gyermekük otthoni nevelési hiányosságait, miközben hangosan szidják a tanárt, akivel ezt elvégeztetnék, kritizálják az életszerűtlen követelményeket, közben a gyereket is, aki még annak sem tud megfelelni. Így lesz a tananyag egyszerre sok és kevés, az iskola egyszerre túl szigorú és enyhe. Máskülönben nem kellene a felvételire készülő diákot magán nyelv- vagy matematikaórára járatni.