Régi idők meséje
Lepecsételnek egy levelet, amely vonattal, autóval és motorral érkezik meg a Downton Abbey-t alakító Highclere kastélyba, hogy az út során a mozifilmes nagytotálok és az ismerős zene nagyzenekari változata nyomán minden rajongó ismét 2015-ben érezhesse magát, mikor utoljára töltötte vasárnap estéit a Crawley család társaságában. Így indul a hat évadot megélt, nem amerikai sorozat esetében példátlan számú Golden Globe és Emmy-díjat besöpört sorozat mozifilmes újrája. A múltidézés tökéletes, a hangulat azonnal megfogja a nézőt, és ismerősként köszönti a nagybirtokos arisztokrata család tagjait és szolgálóikat. A film azonban nem tudja kinőni a kis képernyőről nagy vászonra került darabok gyerekbetegségeit, és ahogy azt például a High School Musical mozis változata is tette, kifejezetten a rajongóknak készül. Önállóan is értelmezhető mű, így nem szükséges ismerni a konyhalány Daisy élettörténetét, hogy átérezzük a házasodástól való félelmét, és Maggie Smith özvegy grófnéjának egysorosai is ugyanolyan ütősek a hat évad kontextusa nélkül.
Julian Fellowes forgatókönyve éppen ezért egyfelől zseniális, mivel önálló egységként teszi lehetővé, hogy minden karakter pontosan azt tegye, amit elvárnánk tőle, másrészt ugyanezért igen gyenge, hiszen a mozis kamerakezelésen kívül semmi újat nem nyújt a minden évadban kötelező, másfél órás karácsonyi különkiadáson túl. A Downton Abbey mozifilm sokkal inkább tűnik egy sorozatrésznek vagy egyenesen egy Halálos iramban jellegű franchise indító epizódjának, semmint a sorozat lezárásának.
A film összesen 17 karaktert mozgat két órában, így hiába beszél a melegek helyzetéről vagy egy hitchcocki kémthrillert gyengén idéző gyilkossági kísérletről, valójában minden konfliktusban csak a felszínt kapargatja. A problémák bemutatásában sokszor a sorozat sem jeleskedett, de a nyolc rész és a kötelező karácsonyi különkiadások mégis több időt kínáltak a szereplők kezelésére. A film konfliktusai önmagukban sem erősek, a feloldásuk pedig szinte meseszerűen egyszerű, ám a rajongók ezt aligha bánják. Boldogan merülnek el a 20-as évek glamourjában, amelyet nem befolyásolnak sem a gazdasági világválság előzményei, sem a XXI. század problémai. Donal Woods díszletei és Anna Robbins jelmezei pontosan hozzák a Gatsby-korszak brit hangulatát, és Julian Fellowes jóval erősebb Gosford Parkjának nyomozási drámájára sincs szükség, hogy habkönnyű kikapcsolódásként ne sajnáljunk két órát a Crawley család társaságában tölteni.