A szemétexport nagy üzlet, legalábbis a fejlett világ számára: a gyártók megspórolják a törvényileg rájuk rótt feldolgozási kötelezettség költségeit, és a célországok is keresnek valamit. Így nem véletlen, hogy a világ szemétkivitelének 75 százaléka kevésbé fejlett, illetve kifejezetten szegény térségekben, különösképpen Ázsia legális és illegális szemétdombjain landol. Ez a folyamat csak fokozódott 2017 júliusa óta, amikor Kína besokallt, és betiltotta az egyik legpimaszabb szemétfajta, a műanyaghulladék befogadását. Délkelet-Ázsiára ezzel még több szemét zúdult. De már itt is egyre jobban kezd politikailag is bűzleni a nyugati hulladékimport, hiába rúg évi 200 milliárd dollárra a globális műanyaghulladék-feldolgozási piac értéke. Más adatok is elgondolkoztatók: míg 1950-ben kétmillió tonna műanyag használati tárgyat gyártottak, ez a mennyiség 2015-re 300 millió tonnára emelkedett, s az ebből kidobott hulladéknak mindössze húsz – más források szerint kilenc – százalékát hasznosították újra. A többi szemétlerakókban, kazánokban vagy a természetben tűnt el, főként a szegény, fejletlen országokban.
A víz és az olaj már többször volt háborús ok a történelem során, a szemét azonban nem – legalábbis eddig. Rövidesen ebben is változás állhat be. A „hadüzenetek” sorát Rodrigo Duterte Fülöp-szigeteki elnök nyitotta meg, amikor áprilisban bejelentette, visszaküldi Kanadának a szigetországban évek óta rothadó, több száz tonnát kitevő szemetét. Június végén a vehemens államfő be is váltotta ígéretét, s hajóra pakoltatott 69 konténer hulladékot. A CNN helyi kirendeltsége szerint 2013-ban és 2014-ben 2450 tonna szemetet raktak ki 103 konténerben a szigetországban. A konténerek hivatalosan feldolgozásra odavitt műanyaghulladékot tartalmaztak, de az ellenőrzés során kiderült, hogy lényegében feldolgozhatatlan szemétről van szó, amely importengedély nélkül, tehát illegálisan került az országba. Egy tavalyi vizsgálat azt is kiderítette, hogy a rakomány a manilai környezetvédelmi minisztérium egyik államtitkárának a megvesztegetésével kerülhetett a partra, ahol azóta is elhagyott áruként tartották számon.