– Jogot végzett, filmes lett, bár nem árt a jogi ismeret, amikor az ember bonyolult helyzetekbe kerül. Fellininek indult, aztán az utcán, az események közepében találta magát?
– Bár elvégeztem a jogot, mivel a szüleim szerint rendes embernek van diplomája, 1986-ban jelentkeztem az ELTE-n induló média szakra. Két éve működött az egyetemen a Vizuális Műhely, Péterffy Andrástól lehetett ott megtanulni az alapokat. Amatőr filmműhely volt, szuper 8-as kamerákkal forgattunk. Számomra már akkor nyilvánvaló volt, hogy filmes leszek. Kísérleti és dokumentumfilmeket készíthettünk.
– Ellenzéki felhangokkal?
– Az egyetemen már terjedtek a szamizdat kiadványok.
– Amelyeket szívesen olvasgatott?
– Családi indíttatás volt, nálunk mindenki utálta a kommunistákat.
– A rendszer azonban 1986-ban még látszólag magabiztosan állt a lábán. Miről lehetett filmet készíteni?
– Az első egy százszázalékos mozgássérült barátom hányattatásairól szólt, Ulisszesz volt a címe. Egy csomó fesztivált nyertem vele, és meghívtak a Balázs Béla Stúdióba, amely akkor a kísérleti filmezés műhelye volt. Innen kerültem 1987-től az ellenzéki életbe: elkezdtem, elkezdtük dokumentálni az ellenzéki eseményeket. Eleinte még inkább csak a gyűléseket. Ekkor ismerkedtem meg az SZDSZ és a Fidesz vezetőivel.
Konspirációs szabályok
– Fel sem merült, hogy a felvett anyagokat nemcsak az ellenzék, hanem a hatóság is nézegeti? Nem derült ki később sem, hogy a filmes barátok között „vakondok” voltak?
– Nem tapasztaltuk a nyomát. Bizonyosan tudom, hogy a szerkesztőség és környezete tiszta volt. De kiadványaink nyilván elkerültek a hatóságokhoz is.
– A rendszer bomlása aztán nemcsak felgyorsult, de látványos, látható is lett. Nem maradtak téma és esemény nélkül.
– Ezért hoztuk létre hatan Elbert Mártával, Jávor Istvánnal, Lányi Andrással, Ember Judittal és Vági Gáborral a Fekete Dobozt. A név Lányi ötlete volt. Magyarországon a hetvenes évek végétől írott szamizdat volt, de videó-folyóirat nem. Ezt pótoltuk. Nem volt bejegyezve, mi hívtuk így magunkat.