Volt egy sziget a Berettyó partján, Ösvény és Bucsa közt a Vész-szeg rónája mellett, Ördög szigetnek hívták. Egy kis laponyag is volt rajta, az Ördög laponyag. Mikor a szilaj pásztor e tájékra ért, megilletődött. Tudta, hogy az ördögök itt gyűléseznek ezen a szigeten, itt határoznak az ember sorsáról, itt mérik ki mindenkire a csapást. Hitt a latosban, mely csikó képében a ménesben is megjelenik, s az embernek segítségére siet, ha valami baj van. Mit hittek még, mit nem? Azt ma már bajos volna megállapítani, mert a szilajok már mind porladoznak: de az bizonyos, hogy az az ősi magyar pogány hit az ő birodalomukban, az ő lelkükben élt legtovább.
A nyáj pásztorok nyalka, cifra, hetyke legények voltak, a szilaj pásztorok ellenben sokkal egyszerűbben jártak. Kinek is öltözködtek, cifrálkodtak volna a nagy sivatag réten? Bizonyos, hogy viseletük a honfoglalás óta mitsem változott. Ingük borjúszájú volt, de nem hordták azt a szertelen bőujjú inget és 6-12 szél bő gatyát, amiben a nyáj pásztorok feszelegtek.
Ingük dereka köldökig sem ért: húsukat, hátukat kordoványszerűvé égette a nyári nap, kicserezte a kemény hideg és a havas, szeles eső. Gatyájuk félig bő, szárközepén alul érő tölgyfa gatya volt, melynek szárát télén térden alul lábszíjjal bekötötték. Nadrágot sohasem hordtak. Lábbelijük a szőrös bőrből magok készítette bocskor volt, mely olyan könnyen kieresztette a vizet, amilyen könnyen bevette. Csizmát nem hordtak. Ki fejelte, ki talpalta volna itt az Isten háta megett? Felső ruhájok a kacagány vagy hátibőr volt. Ugyanilyet viselt Árpád apánk is, csakhogy míg az övé párducbőrből készült, szilaj pásztoraink beérték farkasbőrrel, vagy a még egyszerűbb, de melegebb juhbőrrel. Ezt maguk kitörték és azon módon a nyakokba kavarították. Némelyik kettőt is hordott a hátibőrből, egyiket elől, másikat hátul, a bőr lábait a vállán s a derekán összekötötte. Hosszú, zsírtól csepegő, több ágra befonott hajat viseltek, fejők tetején pedig másfél arasznyi magas, csákóra vágott karimájú kun süveg ékeskedelt.