Egy város szerkezete, a jelzőtáblák, a vezetési és parkolási szabályok mind-mind közösségi érdekek szerint kialakított stratégiák. Ellenben az, ahogy egy ember közlekedik a városban – rövidebb utakat választ, céltalanul lézeng, kedvenc útvonalait használja, és újakat fedez fel –, taktika. Más szavakkal: az egyén fizikailag nem tudja átrendezni a várost, de saját céljainak megfelelően használhatja, megválaszthatja, miképpen mozog benne – Michel de Certeau francia filozófus megállapítása a mindennapi tevékenység, az embert körülvevő tér és az identitás közötti összefüggésre hívja fel a figyelmet. Stratégiák és taktikák a kibertérben – az internet által megalkotott alternatív térben – is megfigyelhetők, különösen szembeötlő a net nyitott természete: a linkek egyre bővülnek, a weboldalak folyamatosan szerkeszthető számítógépes fájlok, amelyek sosem teljesek. Míg a web az 1990-es években jobbára publikációs médium volt, addig a 2000-es évektől kommunikációs médiummá vált. A statisztikák szerint az emberek egyre nagyobb arányban szereznek információt és médiatartalmakat a weboldalakról. (Ugyan ki az, aki még mindig a Révai nagy lexikonáért nyúl, mikor ott a Wikipédia?)
Az új média teoretikusa, Lev Manovich szerint a folyamat elérte azt a pontot, ahol már megmutatkozik, hogyan lesz a számítógép logikája lassanként a kultúra logikája.
„Magamra licitáltam”
A globális számítógépes hálózat ünneplése közben elfelejtünk feltenni néhány alapvető kérdést. Milyen mértékben határozzák meg a készítők a tartalmakat? Hogyan befolyásolják a tartalmakat azok a cégek, amelyeknek végső soron üzleti érdekük oldalaikon forgalmat generálni, hogy aztán minél nagyobb bevételhez jussanak? Aki kritikátlanul használja az internetet, az gyakran úgy tekint rá, mint eleve adott formára, így válhat a számítógépes logika áldozatává.
Gazdasági területen a stratégiák és taktikák szorosan összekapcsolódnak. A globalizáció korában a cégek „testre szabott” terméket ajánlanak vásárlóiknak, és az is természetes, hogy minden üzletágnak alkalmazkodóvá, flexibilissé kell válnia, készen a felbomlásra és újraszerveződésre. Hogyan működik ez a nagy hagyományokkal rendelkező üzletágaknál? Most az aukciók világába kalauzoljuk az olvasót, de nem egy árverezőházba, hanem az online térbe, és egy vitán keresztül mutatjuk be az eltérő nézőpontokat.