Egy város szerkezete, a jelzőtáblák, a vezetési és parkolási szabályok mind-mind közösségi érdekek szerint kialakított stratégiák. Ellenben az, ahogy egy ember közlekedik a városban – rövidebb utakat választ, céltalanul lézeng, kedvenc útvonalait használja, és újakat fedez fel –, taktika. Más szavakkal: az egyén fizikailag nem tudja átrendezni a várost, de saját céljainak megfelelően használhatja, megválaszthatja, miképpen mozog benne – Michel de Certeau francia filozófus megállapítása a mindennapi tevékenység, az embert körülvevő tér és az identitás közötti összefüggésre hívja fel a figyelmet. Stratégiák és taktikák a kibertérben – az internet által megalkotott alternatív térben – is megfigyelhetők, különösen szembeötlő a net nyitott természete: a linkek egyre bővülnek, a weboldalak folyamatosan szerkeszthető számítógépes fájlok, amelyek sosem teljesek. Míg a web az 1990-es években jobbára publikációs médium volt, addig a 2000-es évektől kommunikációs médiummá vált. A statisztikák szerint az emberek egyre nagyobb arányban szereznek információt és médiatartalmakat a weboldalakról. (Ugyan ki az, aki még mindig a Révai nagy lexikonáért nyúl, mikor ott a Wikipédia?)
Az új média teoretikusa, Lev Manovich szerint a folyamat elérte azt a pontot, ahol már megmutatkozik, hogyan lesz a számítógép logikája lassanként a kultúra logikája.
„Magamra licitáltam”
A globális számítógépes hálózat ünneplése közben elfelejtünk feltenni néhány alapvető kérdést. Milyen mértékben határozzák meg a készítők a tartalmakat? Hogyan befolyásolják a tartalmakat azok a cégek, amelyeknek végső soron üzleti érdekük oldalaikon forgalmat generálni, hogy aztán minél nagyobb bevételhez jussanak? Aki kritikátlanul használja az internetet, az gyakran úgy tekint rá, mint eleve adott formára, így válhat a számítógépes logika áldozatává.
Gazdasági területen a stratégiák és taktikák szorosan összekapcsolódnak. A globalizáció korában a cégek „testre szabott” terméket ajánlanak vásárlóiknak, és az is természetes, hogy minden üzletágnak alkalmazkodóvá, flexibilissé kell válnia, készen a felbomlásra és újraszerveződésre. Hogyan működik ez a nagy hagyományokkal rendelkező üzletágaknál? Most az aukciók világába kalauzoljuk az olvasót, de nem egy árverezőházba, hanem az online térbe, és egy vitán keresztül mutatjuk be az eltérő nézőpontokat.





















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!