– Többször hallottam már muzsikálni, utoljára az Érdi Jazzfesztiválon. Hogyan készül a koncertekre? Például hány húrt kell fölhangolnia?
– Százhúsz–százharminc között, a cimbalom méretétől függ. Nem egyszerű hangszer, ahhoz, hogy valaki készségszinten játsszon, hogy oda se nézve eltalálja a hangot, hogy megtanulja az akkordokat, a kézrendet, ahhoz sok munkaóra kell. Mintha artistának tanulna.
– Mikor játszott először cimbalmon?
– Tizenegy évesen elvittek a nagybátyámhoz, Balogh Elemérhez, aki játszott nekem egy dallamot, amelyet 15 perc után tévesztés nélkül visszajátszottam. Muzsikust kell faragni ebből a gyerekből, mondta Elemér bácsi.
– Mindenki zenél a családjában?
– Nem, édesanyám nagyon muzikális, de nem játszott hangszeren, viszont a fiútestvérei mind zenéltek, közülük Elemér világhírű lett. Sajnos nem sokat találkoztunk, mert külföldön élt. Apai nagyapám hegedült, apám is tanult, de nem tetszett neki a zenészélet, mondván, sokat éjszakáznak, isznak. Gáz-, fűtés- és vízvezeték-szerelő mester lett, a megyében az egyik legjobb. Mi nagyon jólétben éltünk. Mikor a nagybátyám azt mondta, hogy érdemes lenne taníttatni, apám minden pénteken fölhozott minket Miskolcról Pestre a nővéremmel, aki szintén kedvet kapott a tanuláshoz. A zeneiskolában Szöllős Beatrix lett a tanárnőnk, akinek máig hálás vagyok. Két év alatt négyet végeztünk el. Kamaszkoromban úgy gondoltam, hogy mindent meg akarok tanulni, amit a hangszeren lehetséges. Miskolcon a szakközépiskolában nem volt klasszikus cimbalom tanszak, ezért Gerencsér Ferencet, Rácz Aladár legjobb tanítványát kérték föl, hogy nyisson egyet. Később Pesten nála végeztem szolfézs-, ének- és cimbalomtanár szakon. Nagyon fiatalon álltam először színpadra, 12 évesen már szólóztam. Miközben az Avas Táncegyüttes zenekarával jártam az országot, belenőttem a táncházmozgalomba.
– Táncolni is tud?
– Egy hónapig tagja voltam az Avas Táncegyüttesnek, de egy idő után nem tudtam összeegyeztetni a zenéléssel. Táncoltam székit, ugróst, szatmárit, ezeket a mai napig tudom. Aztán megismerkedtem Vavrinecz Andrással, aki bányamérnöknek tanult, és az Avasban hegedült. Ő mutatta meg nekem az autentikus folklórt, a falusi cigányok által játszott eredeti parasztnépzenét. Nagyon megtetszett, és elkezdtük megtanulni. Ő alapította a Nyekergő nevű együttest, ahová elhívtak játszani, aztán a Mákvirág zenekarba, később az Ökrösékkel, Jánosiékkal muzsikáltam, annak az időnek legjobb autentikus zenekaraival – Muzsikás, Méta, Téka – mind dolgoztam. Nemcsak itthon, külföldön is. Megismerkedtem a svéd Orient Express zenekarral, s rengeteget jártam Svédországba. Találkoztam Kovács Ferenccel, aki mai napig játszik az egyik zenekaromban, a Gipsy Bandben. Ő mutatott nekem mindenféle modern zenét. Meghívtak játszani a Budapest Ragtime Bandbe, melyet Rossa László vezetett, aki Miskolcon a tanárom volt. A duóban Lukács Miklóssal, az elismert jazzmuzsikussal játszom együtt. Legelőször egy cimbalomversenyen találkoztunk még 1986-ban, amikor ő kilencéves volt, én 27. Saját és más zenekarokkal rengeteget utaztam. Európában mindenhol jártunk, Ázsiában is, Amerikát többször körbeturnéztuk, de én nem tudom elképzelni, hogy máshol éljek. Nagyon kötődöm a hazámhoz, a kultúránkhoz.