A Francia Intézet és az Uránia Nemzeti Filmszínház rendezésében a 26. Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon láthatta először a budapesti közönség a Dévát, a következő hetekben pedig már az erdélyi mozik is vetítik Szőcs Petra alkotását. Magos Déva vára messzire ellátszik.
A balladában is megénekelt Maros-völgyi várat a XIII. században kezdték építeni a Várhegy tetején. Természeti környezete otthont ad ritka növényfajoknak és a homoki viperának. A vár omladozik, de a régi babona szilárdan tartja magát.
A Várhegy köré épült Déva városa, lakossága román, magyar és cigány nemzetiségű. A vasútállomás szomszédságában található ferences templom és rendház jelenleg a Dévai Szent Ferenc Alapítvány székhelye. A nemzetközi hírnévnek örvendő gyermekmentő központról forgatni biztos siker, gondolnánk, hiszen Böjte Csaba történetei filmre kívánkoznak. Ezekből legfeljebb morzsákat tartalmaz Szőcs Petra alkotása. Amit kapunk: beszédes tekintetek, vasúti sínek, „plakátmagányban ázó éjjelek”. Az alkotó atmoszférateremtő képessége kitűnő, a környezettel szépen megágyaz a történetnek, de hol marad a sztori? A közelről fényképezett, gyűrött arcokban?
A hosszan kitartott képekben? A titok, a várakozás, a lefojtott hangulat legfeljebb arra elegendő, hogy saját emlékeinkből szemezgessünk, és ráismerjünk a valóságra: a blokkházak menthetetlenek, lakóik együtt esnek szét a lakótelepekkel, a szocializmus öröksége, a nagyipar örök heg marad a tájban, az emberi, gyermeki természetet megmérgezi a nyomor. Az otthonteremtés utáni vágy csírája megjelenik ugyan a képeken, de a beteljesületlen vágy egyre inkább a képzelet világába szorul. Hogyan varázsol magának otthont, aki otthontalan? A Dévában mágiával.

Fotó: Uránia Nemzeti Filmszínház
Az árvaházban nevelkedik Kató, a kamasz albínó kislány, aki színeivel kiviláglik szürke környezetéből. Gonosz a nézése, ugrál a szeme. Azt meséli a kisebbeknek, hogy mindent lát, és varázsol a szemével. Legutóbb is összeveszett egy fiúval, erősen ránézett, és a srác köhögni kezdett, aztán meghalt. Amikor az árvaházba új önkéntes érkezik Budapestről, de helyhiány miatt pár hét után tovább kellene mennie, a gyerekek összefognak. Elhatározzák, hogy feláldoznak egy régi nevelőt az újért. Bogi, a fiatal önkéntes Kató számára kapcsolat lehet a nőiség világával, mellette hirtelen érdektelenné válik Anna, a megszokott, mindenkihez jóságos nevelő. Hiába állnak egymáshoz közel, ha össze-összeér a fejük, világosan látszik: fekete és fehér, két eltérő karakter.