Boncasztalon

Noah Baumbach, író-rendező az idén forgatott Házassági történetben már saját válását dolgozza fel Jennifer Jason Leigh színésznőtől.

2019. 12. 12. 11:59
null
Nicole (Scarlett Johansson) és Charlie (Adam Driver) fiukkal Fotó: Wilson Webb Forrás: Netflix
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noah Baumbach 2005-ben szülei válását dolgozta fel A tintahal és a bálnával, amelyben két brooklyni kamasz fiú szenvedi el narcisztikus író apjuk és elnyomott anyjuk kapcsolatának széthullását. Az idén forgatott Házassági történetben már saját válását dolgozza fel Jennifer Jason Leigh színésznőtől: ma már ő maga a narcisztikus New York-i művész, akinek színésznő felesége megelégeli az örök másodhegedűs szerepet, és válni akar.

Az író-rendező filmbeli alteregója a Charlie nevű színházi rendező (Adam Driver), felesége, Nicole (Scarlett Johansson) pedig a férfi el nem ismert alkotótársa és múzsája. Szeretik egymást, odaadó szülei kisfiuknak, Henrynek (Azhy Robertson), de életük a színházi munka révén annyira összefonódott, hogy a nő úgy érzi, valahol útközben elvesztette saját magát, és mindent feladott a családjáért. Egy tévés munka lehetősége szülővárosába, Los Angelesbe szólítja, ez pedig katalizátorként hat a kapcsolat felbomlásához, mivel a férfi nem partner abban, hogy felesége külön utakon is kipróbálja magát, és visszatérjen a gyökereihez.

A rendezőt nem lehet részrehajlással vádolni. Mindkét fél motivációit és belső küzdelmeit megismerjük, egyenesen kicsapja azokat elénk a boncasztalra. Nem ítélkezik: ugyanúgy bemutatja a férj múltbéli gyarlóságait, mint a feleség megkérdőjelezhető lépéseit a válás során, ezek végül a helyzet elmérgesedéséig vezetnek. A férfi sosem akart rosszat, mégis fájdalmat okoz a másiknak azzal, hogy annyira alárendeli magát a művészetének, hogy saját és szerettei életét már nem tudja függetleníteni tőle. A nő viszont, miután rájön, hogy mennyire kiszúrtak vele, szándékosan rúg fel megállapodásokat, és tisztességtelen eszközökkel próbálja rosszabb helyzetbe hozni a férfit.

A különválás folyamata egyre fájdalmasabb lesz, hiszen a tét a közös gyerek elhelyezése. Az elején még úgy indulnak, hogy nincs szükség ügyvédre, békében is el tudják ezt rendezni.

A vége pedig az, hogy a tárgyalóteremben az egyik válóperes ügyvéd arról próbálja meggyőzni a bírót, hogy az anya alkoholista, mert megivott egy pohár bort a gyerek előtt, a másik pedig arról, hogy a férfi rossz apa, mert egyszer nem ellenőrizte, hogy rögzítve van-e az autóban a gyerekülés. A Házassági történet a boldog, meghitt, családi békéből a „gyűlöllek, és azt kívánom, bár meghalnál” állapotig vezet.

Nicole (Scarlett Johansson) és Charlie (Adam Driver) fiukkal
Fotó: Netflix

A már-már dokumentarista beállítások kiemelik a színészek természetes játékát, a leginkább végzet asszonya szerepekről ismert Scarlett Johansson a forgatás alatt egyébként maga is váláson ment keresztül. A színésznő meri smink nélkül, sírástól felpüffedt szemekkel, ormótlan ruhákban végigjátszani a filmet. Alakítása maníroktól mentes, ám még nála is jobb Adam Driver, aki nyers, elemi erővel adja át Charlie érzelmeit, a tehetetlenséget, a dühöt és kétségbeesést. Az ügyvédeket alakító Laura Dern és Ray Liotta párosból főleg Dern sziporkázik, ráadásul Baumbach megajándékozta egy olyan monológgal az anyaságról, amelyet még sokáig fognak idézgetni.

Noah Baumbach valójában nem talált ki semmi újat, de azt olyan érzékletesen tálalja két csodálatos színész tolmácsolásában, hogy a nézőnek elfacsarodik a szíve. Az író-rendező nagyon pontosan építi fel az apró, hétköznapi fájdalmakat és a hangos érzelmi viharokat is. Életszerűen mutatja be, hogy mekkora veszteség egy kapcsolat vége mindkét fél számára, ám nem riad vissza attól sem, hogy a helyzet tragikumát a humor forrásaként is használja, ezzel oldva az egyre növő feszültséget. Egy válás viszont még akkor is kifordítja az embereket önmagukból, ha a két félben bőven maradt szeretet egymás iránt.

(Házassági történet, rendező: Noah Baumbach, amerikai dráma, 136 perc. Bemutató: december 6. Forgalmazó: Netflix)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.