Berögzült, hogy tömegközlekedési eszközzel utazni „lúzerség”, ami legfeljebb a diákok, a nyugdíjasok és a rászorulók sportja. Aki ad magára, autóval jár, lehetőleg minél nagyobbal. A jó állás ismérve is a korlátlan használatú céges kocsi. Aztán a dugóban törhetjük a fejünket, vajon mennyivel korábban kell elindulni – természetesen autóval –, hogy ne késsünk el, immár sokadszor, a munkahelyünkről. Ki lehet ugyan tiltani a szűk városrészekből az autók bizonyos típusait, vagy dugósarcot fizettetni, de ezek várhatóan fellélegzés helyett inkább feszültséget generálnak majd.
Hatékonyabb volna, ha az emberek önérdekből hagynák otthon a slusszkulcsot. Ehhez persze érzékelnie kell az autósnak – látva a mellette elsuhanó tömegközlekedési eszközöket –, hogy jobban jár és értékes időt nyer, ha másnap vonattal, HÉV-vel vagy busszal próbál szerencsét. A tömegközlekedési alternatíva vonzóvá tételére London, Párizs, München, Hamburg, Bécs, Varsó, Krakkó kínál követendő mintát. Sikereik alapja a holisztikusan átgondolt városfejlesztés, ahol – mint Tóth János, a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék vezetője mondja – kéz a kézben jár a területfejlesztés és közlekedésfejlesztés.
Visszaszorulóban a „nagyvasúti” szemlélet
A reggeli csúcsforgalmat jelentős részben a nyolc–kilenc óra közötti munka- és iskolakezdés idézi elő. Az elővárosokból (is) munkába autóval járó szülők számára nincs más lehetőség, mint úgy időzíteni az indulást, hogy pontban háromnegyed nyolckor kitehessék a gyerekeket az iskola kapujában (sokan legszívesebben az osztályteremig vinnék őket). Egy átlagos méretű nyolcosztályos iskolába nagyjából félezer gyerek jár. Ha csak minden második tanulót anyataxi hozza-viszi, sejteni lehet, miért van reggelenként dráma az iskola utcájában. A tülekedés aztán folytatódik annak a nagyjából harminc útnak mindegyikén, amely bevezeti az autóforgalmat Budapestre, majd tovább azokban a csomópontokban, amelyekbe ezen utak torkollanak. A Fővinform ügyeletese minden reggel pontosan ugyanazokat a torlódási útszakaszokat sorolja a rádióban, szövegét tehát elég volna egyszer felvenni, és mindennap bejátszani.