Kárpát-medencei kiállítássorozat emlékeztet, hogy 2020 a nemzeti összetartozás éve. A hétvégén Szatmárnémetibe érkezett tárlat a magyarság lelki védműveinek megerősítéséül szolgál – fogalmazott Nagy Géza kurátor. S mert minden műnek megvan a maga sorsa, utóélete, a vándorkiállítás története is idekívánkozik. Tavaly tavasszal Potyók Tamás festőművész a Római Magyar Akadémia ösztöndíjával látogatást tett Olaszországba. Az antik kultúra és az itáliai művészet tanulmányozása volt a célja, de a történelmi romok rajzolgatása közben Potyók szembesült a valósággal: az afrikai bevándorlók tömegével, a táborlakók hétköznapjaival, és belefutott tüntetésekbe is.
A debreceni művészt felkavarták, lelkileg áthangolták ezek az élmények, és arra a megállapításra jutott, hogy az antik romok megfestése helyett inkább a magyarság nemzeti és vallási őrhelyeivel kellene foglalkoznia. Megszületett benne a Magyar Királyság történelmi határait kirajzoló várak és erődtemplomok megfestésének ötlete, és ötven képre tervezett vállalkozásával elnyerte az MMA művészeti ösztöndíját.
Nagy Géza kurátor úgy vélte: ha a vár nemzetet védő és megtartó szimbólum, a templom pedig a kereszténységé, miért ne vonulhatnának be a magyar királyok – legalább képletesen – egykori erődeikbe. Felkérte Somogyi Győzőt a kiállítássorozat másik alkotójának. Ezzel kiegészült a Kárpát-medencei panoráma a Magyar királyok arcképcsarnokával, kíséretül pedig Somogyi Győző 100 magyar lovas című tematikus sorozata szolgál. A vándorkiállítás alapkoncepciója, hogy a galériák világát elkerülve várakba, erődtemplomokba várják a látogatókat, és a megnyitókon életre kelnek a festett képek – erről hagyományőrzők gondoskodnak lovagi bajvívás és korabeli muzsika formájában.

Fotó: Lajter Imre
Építés-bontás, építés-bontás, miközben nagy körültekintést igényel a helyszínek megválasztása is. A Kárpát-medencei tárlat a hollókői várból indult útjára az elmúlt évben, míg a határon túli nyitány helyszíne a Millenniumi Szent Imre Emlékkápolna lett a partiumi Hegyközszentimrén. Szatmárnémeti immár a harmadik állomás, ahonnan Bánságba folytatódik az utazás, a temesvári Új Évezred templomába. Március 15-én Arad fogadja be az alkotásokat, aztán Kárpátalja a következő helyszín, Szent László napja pedig Nagyváradon éri a kiállító művészeket.