Vitát kelt az ifjúság számítógép- és mobiltelefon-használata, a félelmek a virtuális világ hatalmával kapcsolatban is egyre nőnek. Erre minden ok megvan, folyamatosan hízik a globális videójáték-piac, a bevételek 2018-ban elérték a 135 milliárd dollárt. A nagyságrendet szemlélteti, hogy csak az Egyesült Államokban akkora volt a forgalom, mint a mozifilmekből származó összbevétel a világon, amely 97 milliárd dollárra rúgott.
Egy-egy számítástechnikai programon belül szintén dollármilliárdok lapulnak: folyamatosan költenek a stratégiai, szimulációs, sportprogramoknál az örök élet, a sebezhetetlenség, a fegyver vagy a szuperképesség megvásárlására az internet rabságában élő, főként tizen- és huszonévesek. Ők azok, akik semmit nem sajnálnak az élményért. Ahhoz, hogy az akcióhős személyisége fejlődjön, a gyártók arra kényszerítik a negyedik emeleti panelben játszó vagy épp a buszon mobilozó, élet-halál urát alakító tinit, hogy minél több lootboxot, azaz zsákmánydobozt, mikrotartalmat vegyen. Ezeknek a kiegészítőknek a segítségével turbózhatják fel karakterük külsejét, tudását, vagy plusz golyószórókkal tehetik „élvezetesebbé” a játékmenetet. Csak ez az üzletág dollármilliárdokat hoz. Az egyik vezető óriásvállalat, az Electronic Arts szerint a zsákmánydobozok a vállalat digitális eladásainak harminc százalékát adják, ez évi 650 millió dolláros pluszforgalmat jelent.
A legnagyobb fejlődésen a mobilpiac megy keresztül: évek óta óriási összeget könyvelnek el az okostelefonra programokat fejlesztő vállalatok, ami nem csoda, hiszen világszerte több mint kétmilliárdan használnak „kütyüt”. Az App Annie elemzőcég szerint csak ebben a szegmensben futó játékok világpiaca hamarosan meghaladhatja a százmilliárd dollárt. Ez több mint harmincezer-milliárd forintra tehető.
Magyarországon tavaly mintegy 3,7 millióan videójátékoztak, akár számítógépen vagy konzolon, illetve mobiltelefonon – derül ki az eNet internetkutató cég felméréséből, amely szerint többségben voltak a fiúk. Közülük minden ötödik játszott közvetlenül lefekvés előtt, tízből egy pedig még éjszaka is. Sokan továbbra is várakozás, illetve utazás közben ütötték el az időt, ők a mobiljukat nyomkodták. Ám nyaraláskor csak 16 százalék volt függő, ők viszont még a mellékhelyiségben sem szabadultak mobiljuktól.