A magyar uralkodósírok története időről időre felkelti a múlt titkai iránt fogékonyak érdeklődését.
A pusztulás mértéke és az utókor érdektelensége – különösen Árpád-házi királyaink esetében – nehezen magyarázható. Buzás Gergely és Kovács Olivér új könyve, Az Árpád-házi uralkodók sírjai című munka (kiadta a Magyar Nemzeti Múzeum Mátyás Király Múzeuma, Visegrád, 2019) egyszerre tudományos összegzés és korrajzot is tartalmazó ismeretterjesztő munka. A szerzők igyekeztek ismertetni minden fontos tudományos publikációt, megfelelő forráskritikával kezelni az írott emlékeket és az ásatások eredményeit. Az uralkodók életére, halálára és sírjára vonatkozó adatokat a dinasztiaalapító Árpádtól III. Andrásig időrendben találhatjuk meg a kötetben. A furcsa és méltatlan história további kérdéseket vetett föl, ezekről beszélgettünk Buzás Gergellyel visegrádi dolgozószobájában.
Az igazi kérdés, a megoldatlan talány a kötet elő- és utószavában is felmerül: hogyan lehetséges az, hogy míg a kisebb-nagyobb nyugat-európai uralkodóházak tagjainak sírja háborítatlan, és a ritka forrongások, forradalmak idejét leszámítva mindig is tiszteletben állt, nálunk néhány száz évvel az Árpád-ház kihalása után a nyughelyek nagy része feledésbe merült? Magyarországnak nemcsak westminsteri apátsága vagy Saint-Denis-székesegyháza nincs, de a 28 uralkodó közül alig néhány földi maradványa maradt meg. Ez a probléma azért is különös, mert bár az évszázadok során sokat változott a nemzeti identitás, az Árpád-házi fejedelmek és királyok ennek az önazonosságnak minden történeti korban fontos és megkérdőjelezhetetlen részei voltak.
Felszentelés és rombolás
Buzás Gergely szerint a keresztény királyok temetkezőhelyei hármas feladatkört töltöttek be: legitimálták a dinasztiát, részesei voltak az állami reprezentációnak, és egyházi intézményként megjelenítették a szakralitást: a papok és szerzetesek imáikkal szolgálták az uralkodó örök üdvösségét. Ezek a szerepek többé-kevésbé háborítatlan formában azonban csak a hódoltság koráig léteztek, ugyanis a török megszállás és az ennek következtében felbomló rend, a többszörös sírfosztogatások megszüntették a legtöbb nyughely érintetlenségét. Az ország felszabadítása után sok esetben, például Székesfehérvárott még helyreállítható lett volna a középkori állapot, ez azonban nem történt meg. A szerzők úgy vélik, a nagy arányú népességcsere az elnéptelenedett vidékek betelepítései miatt az Árpád-házi uralkodók tisztelete visszaszorult.