Puskaporos hordók
A napi néhány százról hetek alatt több ezerre nőtt a Balkánról Magyarországra érkező illegális határátlépők száma 2015-ben. Világossá vált, hogy a dél-európai országok képtelenek elvégezni a megnövekedett regisztrációs teendőket, terheik nagy részét Magyarországnak kellett átvennie.
Miután 2015. szeptember 21. és október 15. között megépült a műszaki határzár, az illegális határátlépés fizikailag lehetetlenné vált a déli határvonalon. A migránsok útvonalai áthelyeződtek, a menekültáradat hazánk megkerülésével folytatta útját.
Míg 2014-ben Európába 626 ezren, 2015-ben már több mint egymillióan érkeztek, főként Ázsia és Észak-Afrika országaiból. Célterületeik kétharmadát Franciaország, Svédország és Olaszország adta, de leginkább Németország. Tisztázódott: ahhoz, hogy az Európai Unió (EU) hatékony választ adhasson a menekültválságra, felül kell vizsgálnia menedékjogi politikáját.
A módosítások egyik vezérelve az lett, hogy a tagállamok egyenlő mértékben vegyék ki részüket a probléma megoldásából – például azáltal, hogy szerepet vállalnak a menekültek áthelyezésében.
A közös európai menekültügyi rendszer lényegét napjainkban a dublini szabályok adják. Ezek határozzák meg, mikor melyik uniós ország felelős a menedékkérelmek elbírálásáért. A kérelmet mindmáig abban az országban kell elbírálni, ahol a kérelmező belépett az EU-ba. Ezen csak néhány esetben változtatnak a körülmények, többek között a gyermekek védelme és a családok egyben tartásának elve. De mivel a szabályok megalkotásakor, 2003-ban még nem volt cél, hogy a felelősség elosztását is garantálják a tagállamok között, amikor 2015-ben példa nélküli emberáradat érte el Európát, Görögországra és Olaszországra aránytalanul nagy teher hárult. Az Európai Parlament (EP) ezért úgy vélte, felül kell vizsgálni a dublini rendszert. Álláspontját 2017. november 6-án alakította ki. Többek között azt javasolta, hogy azokat a menekülteket, akik még semmilyen valós szállal nem kötődnek az EU-hoz, igazságosan kell elosztani az összes tagállam között. Azok a tagállamok, amelyek ezt megtagadják, uniós forrásokat veszíthetnek el.
Brüsszel emellett azt is szeretné elérni, hogy a tagállamok egységes ellátást (lakhatást, hozzáférést a munkaerőpiachoz stb.) biztosítsanak a menedékkérőknek, akiket az is megilletne, hogy már az első naptól kezdődően ingyenes nyelvtanfolyamokra járhassanak. Az előzetes megállapodást az Európai Parlament és az Európai Tanács már 2018 júniusában megkötötte, ám ezt a tanács még nem hagyta jóvá. Az Európai Parlament tájékoztatása szerint Brüsszel annak támogatására is lépéseket tesz, hogy a migránsok új hazájukban munkát találjanak, és beilleszkedjenek a társadalomba. A 2014–2020 közötti időszakra létrehozott Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alap 3,137 milliárd euróval támogatja a migrációs áramlások hatékony kezelését, a menekültügyre és a bevándorlásra vonatkozó közös uniós megközelítés végrehajtását, megerősítését. Az uniós kék kártyát szabályozó irányelv reformjáról az EP állampolgári jogi szakbizottsága 2017-ben szavazott. Ezzel kapcsolatban írták: Európa társadalma öregszik, ezért nagyon fontos, hogy a magasan képzett szakerő vonzó célpontnak találja az uniós országokat.
Statisztikai adatok szerint a legtöbb migráns Szíriából (29 százalék), Afganisztánból (16 százalék) és Irakból (7 százalék) érkezik kontinensünkre. 2019 első felében csaknem 30 ezer személy kockáztatta életét, hogy tengeri úton érje el Európát, közülük hatszázan sosem értek szárazföldet. 2018-ban több mint kétezer személy halt meg vagy tűnt el a Földközi-tengeren, egy évvel korábban több mint háromezer. És a migránsokat „kibocsátó” országok napjainkban is puskaporos hordók…