Csillogó öltönyben zongorázó Elton John ide, legnagyobb slágerével haknizó Eminem oda: az Oscar-gálák történetének legalacsonyabb nézettségét mérték az idei díjátadón: az élőben sugárzott műsort 23,6 millióan látták az ABC csatornán, azaz mintegy húsz százalékkal kevesebben, mint a tavalyi ceremóniát. Ebben közrejátszhatott az is, hogy a szolgáltatónak hála online gyakorlatilag csak az Egyesült Államokból lehetett követni az eseményeket, illetve hogy a három és fél órás műsor idén is házigazda nélkül zajlott le. Egy-egy díjátadó vagy felkonferáló, esetleg páros produkció ugyan többé-kevésbé ellátta a műsorvezetés szerepét, de azért az mégiscsak kellemetlen, hogy a szórakoztatóipar egyik legjobban várt és legnagyobb presztízsű éves eseményének levezénylésére immáron két éve képtelenek megfelelő komikust találni a szervezők.
A hosszú ceremóniát már csak azért is egyre kevésbé érdekes végigszenvedni, mert általában győz a papírforma. A színészi díjak mindegyikét előre lehetett borítékolni, ráadásul a kilencvenes években feltűnt és megszeretett, azóta is élvonalban mozgó színészeket jutalmazták: Joaquin Phoenixet, Renée Zellwegert, Laura Dernt és Brad Pittet. Az Amerikai Filmakadémia idén nagyon kiegyensúlyozott próbált lenni, egyetlen film sem kapott kiemelkedően sok díjat: a kilenc jelölt filmből nyolc távozhatott szoborral az est végén, egyedül Martin Scorsese maratoni gengsztereposza, Az ír maradt hoppon. Nem mintha a veterán maestro rászorulna az újabb méltatásra, de ez az üzenet sokkal inkább a Netflixnek szólt. A filmgyártó és streamingszolgáltató érdemeit és jelentőségét ha elismeri is, de még mindig nem nagyon kedveli Holly-
wood, ahogyan a természetellenes digitális fiatalítást sem – utóbbit mondjuk teljes joggal.
Amikor viszont a nagy esélyesnek kikiáltott brit Sam Mendes (1917) helyett a dél-koreai Pong Dzsunho (Bong Joon-ho) vitte el a legjobb eredeti forgatókönyv és nemzetközi film díja után a legjobb rendező Oscarját is az Élősködőkért, már lehetett érezni, hogy valami különleges dolog van készülőben. Így is lett: a független, dél-koreai alkotást kiáltották ki az év filmjének Hollywood szívében, a Globe Színház színpadán. Vajon azért történt mindez, hogy meglepjen, felrázzon, és újra érdekes legyen a világ előtt a Filmakadémia, ez a saját csillogásától megrészegült dinoszaurusz?