Egy templomi írnok koporsóján látom, ahogy Széth keresztülszúrja dárdájával Apóphiszt, a kígyót. A sötétség felett aratott győzelem következő pillanatában felbukkan az égbolton Ré, a napisten. Napról napra így megy ez, Ré az „évmilliók hajójával” mindennap keresztülhalad az égbolton, és bevilágítja a földet. Olyan biztos ez, mint az állandó kiállítások megnyugtató változatlansága. Időről időre mégis érdemes új összefüggéseiben rátekinteni az elmúlt kultúrákra, ahogy a mítoszok is más jelentéseket hordoznak a különböző koroknak és nemzedékeknek.
Az ókori egyiptomiak Manzetnek – erősödőnek – hívták Ré keleten felbukkanó bárkáját, naplementekor pedig Mesektetnek – gyengülőnek – nevezték. Úgy hitték, Ízisz varázsszóval tartja mozgásban a hajót, szavaival megbabonázza és lebénítja Apóphiszt, a káosz kígyóját, aki szélesre tátott szájjal alig várja, hogy elnyelhesse az éjszakai bárkát. Szavak, varázslatos szavak…, amelyekre fontos szerep hárul a szakmai tárlatvezetéseken és a múzeumpedagógiai foglalkozásokon is.
A Szépművészeti Múzeum egyiptomi kiállítása tagadhatatlanul a nagyközönség egyik időtálló kedvence (a krokodilmúmia mély nyomot hagy mindenkiben), a rengeteg szöveges információ és a tárgyak vizuális befogadása ugyanakkor igen nagy koncentrációt igényel a látogatótól. Most hétről hétre gyarapíthatjuk tudásunkat. A Korszakok a múzeumban című sorozat első évadában február 16-án démonok és varázslók kerülnek a fókuszba, február 23-án Ozirisz birodalma, a túlvilág mutatkozik meg, márciustól pedig részt vehetünk a Sokarcú istenvilág, a Hórusz örököse, a fáraó, majd az Írás vésővel és nádpálcával című tematikus tárlatvezetésen.

Fotó: Szépművészeti Múzeum
Az Egyiptomi Gyűjtemény legelső műtárgyai a XIX. század utazói, műgyűjtői és műkereskedői révén kerültek Magyarországra. A XX. század elején felmerült, hogy a több különböző múzeumban őrzött ókori egyiptomi tárgyat egyetlen nagy közös gyűjteményben lehetne egyesíteni, erre végül 1934-ben került sor, amikor létrehozták a Szépművészeti Múzeum Egyiptomi Gyűjteményét.