– Honnan jön a Bartusz előnév?
– Érdekes, hogy így ráérzett, mert hivatalosan nem bejegyzett, de ezen a néven publikálok. Heves megyei őseim megkülönböztető névként kapták a Bartuszt, amely talán barázdált arcút, szakállast jelent. Amikor édesapámmal elmentünk megkeresni a dédapám egykori házát, és a faluban kérdezgettünk utána, visszakérdeztek: de melyik? A Bartusz Pali bácsi! – válaszoltuk. Erre rögtön tudták. Én már Siófokon születtem, 12 évig Pesten is laktam, 1999 óta Pécsett élek.
– Történelemtanár a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumában Pécsett, rendszeresen publikál irodalmi folyóiratokban, évente új kötettel is jelentkezik. A legutóbbi munka vegyes műfajú: esszéket, recenziókat, tanulmányokat tartalmaz Horizont címmel. Hogyan tudja összeegyeztetni az írói és a tanári hivatást? A NAT kapcsán is előjött, hogy a társadalmi bajok hatványozottan jelennek meg az iskolában. Ezeknek a kezeléséhez, feldolgozásához jól jön az írói intuíció?
– Tanár és alkotó – író, szerkesztő, kritikus – bennem egy: majdhogynem csak megjelenési formájában különbözik, amit leírok vagy kimondok. Pályám kezdete óta párhuzamosan publikálok és tanítok, mindkettőhöz nagyon sok inspirációt kapok a gyerekektől. Az iskolában folyamatosan aktuálisnak kell lenni, nemcsak a tartalomban, hanem a megszólalás formáját tekintve is, mert a gyerekek figyelik, képben vagy-e. Ez már önmagában is nagyon izgalmas, még inkább, ha folyamatában nézzük: amikor Móricz Zsigmond a kézírásról áttért az írógép használatára, megváltozott a stílusa. Velünk is ez történt, amikor az írógépről áttértünk a számítógépre, és ugyanígy van ma is: a különféle internetes megszólalási lehetőségek, a rövidülő formák még inkább változtatnak a megszokott stílusjegyeken. A gyerekek ebben élnek. Részben én is, hiszen folyamatosan kapom tőlük az információkat – életem része az iskola. Ugyanakkor látom, mennyire nehéz ma pedagógusként megszólítani a fiatalokat: nem biztos, hogy átmegy az üzenet, és a gyerekek valóban azt értik rajta, amit mondani akarunk. Másfelől meg annyi tűz, annyi energia és ötlet van a diákokban, hogy sokszor elég csak követni őket.