Pár hónappal ezelőtt kiváló vegyész barátom hívott fel telefonon, és megkért, hogy hallgassam meg egy konferenciára szánt előadásának próbáját. Ritkán kérnek természettudósok segítséget tőlem. A molekulák és a kémiai műveletek sora ugyan érthetetlen volt számomra, de tudtam tanácsokat adni neki, annak ellenére, hogy kimagasló kommunikációs adottságai vannak. Az előadásával fődíjat nyert, amiben legalább akkora szerepe volt az előadásmódnak, a felépítettségnek, az idő pontos betartásának, a nyelvi megformáltságnak, mint a valós, tudományos eredményeknek.
„A retorika a gondolkodás és a beszéd fogalmára épül: beszélni és gondolkodni – az ember két alaptevékenysége. A retorika tulajdonképpen ezt használja ki, tanai éppen ezért univerzálisak” – állapítja meg Pölcz Ádám retorikakutató. A retorikával foglalkozás nem bölcsészkiváltság, hanem minden ember életét meghatározó eszköz. A retorika ugyanúgy a bölcsészé, mint a természettudósé, a jogászé, az orvosé, a tanáré, a politikusé, az üzletemberé vagy éppen az eladóé. Ahogyan Arisztotelész írja Rétorika című alapművében: „A rétorika a dialektika párja, mindkettő olyan kérdésekkel foglalkozik, amelyeket valamiképpen minden ember egyaránt megismerhet, és nem tartoznak semmiféle külön tudományhoz. Ezért többé-kevésbé mindenkinek köze van mindkettőhöz, hiszen bizonyos fokig mindenki megpróbál kijelentéseket bírálni és indokolni, védekezni és vádolni.”
Ennek ellenére, ha csak távolról nézzük az iskolák történeti alakulását, azt mondhatjuk, hogy az ókortól a kora újkorig fajsúlyos retorika szinte eltűnt az iskolából. Évszázadokon át a hét szabad művészet (septem artes liberales) részeként a retorika az egyik legfőbb stúdium volt. A logikus gondolkodás, az érvelés és a szónoklás művészete, amelyet minden pallérozott ifjúnak jól kellett tudnia használni – méghozzá azért, hogy a világról megszerzett tudását át tudja adni másoknak, hogy formálhassa a véleményüket, hogy képes legyen a kulturált vitatkozásra, amire gondolkodóként, politikusként vagy papként egyaránt nagy szüksége volt.