Hollywoodban régen leáldozott a romantikus komédiáknak

A romantikus komédiák hollywoodi aranykora rég véget ért, a műfaj azonban reneszánszát éli a streaming- és kábelszolgáltatók körében. A kijárási korlátozások miatt megugrott a Netflix-előfizetők száma, a csatornán rekordokat döntöget a legújabb munka, a kevéssé eredeti Kishúgom esküvői.

2020. 05. 17. 18:37
Men sit in front of poster of "Fanaa" outside movie theatre in Mumbai
Bollywoodi film plakátja. Indiában nő az igény a romantikus komédiákra Fotó: REUTERS/Adeel Halim
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valahol Meg Ryan színlelt orgazmusa és Katherine Heigl többtucatnyi koszorúslányruhája között elveszett a romantikus vígjátékok iránti érdeklődés. Pedig a Harry és Sally után az 1990-es és a 2000-es években Nora Ephron vagy Garry Marshall biztos bevételt jelentettek a stúdióknak, a nézőknek pedig biztos szórakozást először a moziban, majd otthon a kanapén némi sütemény társaságában, a sokadszorra nézett DVD-k formájában. A DVD-piac a 2008-as válságban omlott össze, mégis még 2010-ben is a kilenc nagy stúdió legalább évi egy romantikus vígjátékkal állt elő (nemritkán teljesen egyforma történettel), a szám azonban 2017-re nullára csökkent. Azóta elvétve találni mozis romantikus komédiákat, azaz romkomokat, amelyeket többnyire független filmesek készítenek, és ritkán lesznek igazán sikeresek. Ugyanakkor a streamingszolgáltatóknál dübörög a romantika iránti vágy.

A koronavírus miatti kényszerű bezártság megsokszorozta a Netflix-előfizetések számát. A cég ügyesen időzítette legújabb, a szeleburdi angolról és a nagyvilági amerikairól szóló, határozottan közhelyes, de kanapés kuckózáshoz tökéletes mozijának premierjét. A Kishúgom esküvői a nyitóhétvégén rekordnézettséget hozott. A kaotikus római esküvőt elmesélő történet A nő kétszer és a Négy esküvő és egy temetés által kitaposott úton halad, megfűszerezve a Netflix által elvárt politikai korrektséggel. A XXI. századi romkom ugyanis elvileg ritkán érhet el megfelelő sikereket a más rasszba tartozó figurák szerepeltetése nélkül.

A DVD-piac megszűnése nagy érvágás volt, ám a legnagyobb probléma az, hogy a stúdióknak egyre kevésbé éri meg olyan közepes költségvetésű filmeket készíteni, amilyenek tipikusan a romkomok. Hasonló filmek viszonylag gazdaságosan készíthetők, hiszen kevés vagy szinte semennyi számítógépes utómunkát nem igényelnek, ha nem egzotikus helyen játszódnak, a forgatási helyszínek sem drágák, húsz- és hatvanmillió dollár között ki lehet hozni a költségvetést filmenként. Ahogy azonban a romantikus vígjátékok húzónevei egyre híresebbek lettek, úgy a sztároknak egyre nagyobb fizetés járt. Katherine Heigl hatmilliós szerződése A csúf igazságért több mint a duplájára nőtt, mire a következő, sokkal rosszabbul sikerült filmet forgatta. A közepes költségvetésű filmek célközönsége azonban a 2010-es évek streamingforradalma után egyre inkább kikopott a mozikból. Drágállták a jegyárakat, és egyszerűbb volt online megnézni a nem nagy képernyős látványvilágon nyugvó mozikat.

A stúdiók rájöttek, hogy csak úgy tarthatják meg a moziba járó közönséget, ha látványfilmeket készítenek, ezek azonban a százmillió feletti tartományba esnek, így spórolni kell a közepes költségvetéseken, a maximum három–tízmillió dolláros, kis költségvetésű filmekre maradhat pénz. Ezekhez be nem futott színészek adják a nevüket (kivétel, ha nagynevű rendezőt sikerült megnyerni a projekthez, mert ilyenkor a sztárok szinte ingyen is elvállalják a munkát), a be nem futott színészekről azonban ritkán derül ki, hogy igazi tehetségek. Az azóta Oscart nyert Emma Stone­ volt például kivétel a mindössze nyolcmillióból készült Könnyű nőcskében. Ám ahogy kortársai (Jennifer Lawrence vagy Shailene Woodley), ő sem adja már nevét a romkomokhoz, amelyeket az a bélyeg kísér, hogy nem elég tartalmasak, nem szükséges hozzájuk színészi tudás, illetve, hogy a szereplők hamarosan legfeljebb tévés szerepekre számíthatnak (á la Katherine Heigl).

Bollywoodi film plakátja. Indiában nő az igény a romantikus komédiákra
Fotó: REUTERS/Adeel Halim

Tosca Musk, a Passionflix – kifejezetten romantikus filmeket gyártó streamingcsatorna – alapítója szerint a legfontosabb lenne ezt a bélyeget megcáfolni. Egy áprilisi podcastjában úgy nyilatkozott, hogy hihetetlen számára, miért döbbennek meg a lehetséges befektetők, hogy egy romantikus, happy enddel végződő történet sikeres, hiszen régóta kimutatott tény, hogy a regények között a lektűr a legkelendőbb műfaj, így ha egy feldolgozás tartja magát a regény történéseihez, borítékolhatja a sikert. A Passionflix pontosan így tesz: eredeti filmjei mind sikeres regények adaptációi, és a szolgáltatás előfizetési díjai bőven finanszírozzák az évi három-négy saját film készítési, illetve a korábbi filmsikerek megvételi költségeit. Igaz, a streaming platform kevéssé ismert színészekkel dolgozik, és nem kötik a nemzetközi forgalmazásból származó feltételek, például, hogy adott célországban mely színész miatt ülnének be sokan a moziba.

Ilyen húzónév volt a 90-es években Julia Roberts, aki világszerte milliókat ültetett a vászon elé. Ma a Netflix próbál arany középutat találni a húzónevek és az új arcok között. A Kishúgom esküvői például sorozatokból és mozis mellékszereplőkként jól ismert, de nem kifejezett A listás sztárokkal dolgozik, biztosítva így a kanapémozizás kielégítő élményét, hogy nem teljesen új arcokat kell megszokni.

A romantikus filmek koronázatlan királyának számító Hallmark két testvércsatornáján minden héten láthatók saját gyártású újdonságok vetésforgóban, körülbelül ugyanazzal a harminc színésszel. A Hallmark Channel még a romkom aranykorában indult, 2001-ben. Ahogy észrevette a nézők érdeklődési körének változását, ahelyett, hogy leállt volna családi stílusban készült, huszon-harminc-negyven éves szépségkirálynőknek beillő üzletasszonyok és jóképű amerikai hősök szerelmi történeteit bemutató mozik gyártásával, még inkább ebbe az irányba fordult, elindítva a Hallmark Movies & Mysteriest, amelyen a romantika mellett családbarát krimik is nézhetők.

Néhány éve streamingszolgáltatás is működik, és folyamatos a cég növekedése, különösen karácsony idején, amikor novemberben és decemberben több mint harminc új bemutatójuk van. A reklámok szempontjából legfontosabb vásárlórétegnek tekintett 25–54 éves nők köré­ben magasan vezet a csatorna, és a streaming-előfizetések számában sem állnak sokkal rosszabbul, mint a legnagyobb platformok. Mindezt úgy, hogy bevallottan nem a modern romkomok politikai korrektségét, hanem a hagyományos értékeket, a családot és a boldogan élünk, amíg meg nem halunk idealizmusát közvetíti.

Filmes szakértők közül többen úgy vélik, hogy a nyugati értékek megváltozása okozza a romantikus komédiák válságát. Az olyan helyeken azonban, mint India vagy Korea, ahol a hagyományos értékek a mai napig igazodási pontot jelentek, a romkomok még mindig szárnyalnak. Például Indiában, amely a második legtöbb filmet előállító ország a világon, 2003 és 2017 között 13 százalékkal nőtt a romantikus komédiák száma. A Kőgazdag ázsiaiak világsikerének egyik összetevője is a szingapúri családközpontú kultúra volt. Elképzelhető tehát, hogy mivel a streamingnézettségi adatokból látszik, az embereknek van igényük a klasszikus értékeket közvetítő romantikára, a koronavírus miatti bezártság a stúdiókat is ráébreszti, érdemes beruházni hasonló filmekbe.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.