Az 1896-ban átadott Nagykörút nyaklánc Budapest testén, ékes bizsu, gyöngyszemei a házak, ám varázsa a kapuk mögött rejtőzik. Közlekedésileg kikerülhetetlen, szociológiai szempontból megkerülhetetlen, a városlakók pedig térben és időben cikázva elkerülhetetlenül belegabalyodnak valahol. Ha a Budapest-brand után nyomozunk, és egy lépést hátrálunk a bulinegyedtől, a Nagykörúton be is fejezhetjük a keresgélést” – foglalta össze találóan a pesti Nagykörút kvintesszenciáját Zöldi Anna építész-szakíró a revizoronline.hu kritikai portálon.
A Margit hidat a Petőfi híddal összekötő félgyűrű esztétikáját jelenleg nem azok a jórészt neoklasszicista, neoreneszánsz, illetve eklektikus épületek határozzák meg, amelyek különböző szintű műemléki védettséget élveznek. Az utca embere számára a látványt elsősorban az utcafronti üzletek portáljai, a kapualjak környékére kirakott színes hirdetőtáblák, vitrinek, be-, ki- és rálógatott molinók, homlokzatra barkácsolt klímagépek és a hozzájuk igénytelenül vezetett kábelek kaotikus összképe határozza meg. Mindezt tetézi, hogy a belső udvarok boltosai mozgatható hirdetőtáblákat, állványokra lógatott árucikkeket halmoznak a járdára, harsányságban próbálják túllicitálni egymást. E vizuális káosz persze vonzza a kreatív „utcaművészeket” is, de a gányolásuk már nem oszt, nem szoroz.

Fotó: Bach Máté
A nagykörúti épületek utcafronti átalakulása több hullámban történt. A bérházak alsó szintjének kialakítása eredetileg követte a homlokzati nyílászárók stílusát, ami legtöbbször íves záródású, ablakszerű kirakatocskákat eredményezett. Csakhogy a kereskedők szerették volna az utca felé minél jobban láthatóvá tenni a kínálatot. Rejtély, hogy miért nem épültek a házak eleve kirakatos üzlethelyiségekkel. Az átépítések mindenesetre folyamatossá váltak, a szükségtelennek ítélt falak bontásával és vasbeton kiváltógerendák alkalmazásával tömegessé váltak a dobozportálok, melyek stílusa, anyaghasználata a megrendelő ízlésétől és pénztárcájától függött. Az 1920–1930-as évekre szinte az összes kirakat átépült, megnőtt, teret adva az aktuális építészeti divatoknak is. Ekkoriban született számos art deco portál, amelyek ma annak ellenére védettek, hogy fölöttük egyébként neoklasszicista homlokzat látható. Az, hogy a modern és a klasszikus hogyan fér meg egymás társaságában, lezáratlan vita az építészek között is.