Verőfényes a hétvége, sokadmagammal nyomom a pedált, a cél a Római-parttól feltekerni Szentendréig, majd vissza. Mindenféle korosztály, kisgyerekesek és fitt nyugdíjasok népesítik be az Eurovelo 6 névre hallgató Duna menti bringautat, pedig még mindig messze van a késztől. Viszont az igény szemlátomást óriási rá. A majdani három méter széles, burkolati jelekkel, útba igazító táblákkal ellátott út már megszületett szakaszait ma még számos akadály, terelés és áthaladást tiltó tábla szaggatja meg. Sokan oda se neki, leküzdik az akadályt, de van, aki egy pillanatra elbizonytalanodik, szabad-e rámenni, de ha egyszer kész az út? Szentendre határában is már majdnem elkészült a Dera-patak fölött átívelő zöld ívhíd, amely szerencsére a járvány alatt is épült, sokan meg is állnak fényképezni. Aztán még egy hajrá a parti fák alatt, és már ott is Szentendre Duna-korzója a maga csalogató kerthelyiségeivel. Állítólag a gyalogosokat zavarják a kerékpáros turisták.
Az összefüggő és biztonságos kerékpárutak mentén bővültek a vendéglátó- és szálláshelyek, illetve a legkülönfélébb idegenforgalmi szolgáltatások. Nem véletlen, hogy például a magyarországi nyomvonalak kijelölésekor a szigetközi falvak lobbiztak, hogy áthaladjon rajtuk az Eurovelo 6-os.
Az 1900-ban alapított Nemzetközi Kerékpáros-szövetség és a tagállamok által eddig kijelölt 17 Eurovelo útvonal közül Magyarország négyben érintett. A kerékpársztrádák kiépítettsége ma még nemcsak nálunk, a többi térségbeli országban sem teljes. Noha táblák már jelzik, merre halad az adott út, a bringásoknak még némi kreativitásra is szükségük van az akadályok leküzdéséhez – például ha az aszfaltcsík hirtelen göröngyös földútra vált. Az Eurovelo 11 Skandinávia legészakibb csücskétől halad dél felé, érintve Kassát, Szolnokot, Szegedet, és Görögország déli végein éri el a Földközi-tengert. Az Eurovelo 13 az egykori vasfüggöny vonalát követi végig az Északi-tenger partjától le a magyar Alföldön át a Fekete-tengerig.

Fotó: Kurucz Árpád
Az Eurovelo 14-es annyira frissen kijelölt útvonal, hogy a hivatalos weboldalon (en.eurovelo.com) még nem is szerepel. Idén április 7-én fogadta el a nemzetközi szövetség az útvonal koncepcióját. Eszerint a Salzburg és Graz érintésével kelet felé futó bringaút Szentgotthárdnál lép be az országba, majd Zalaegerszeg és a balatoni út után Székesfehérvár, Budapest, Eger érintésével a Tisza-tó felett most épülő poroszlói hídon keresztül, a Hortobágyon át Debrecenig ér. Az Eurovelo 14 tehát magába foglalja a régóta áhított és már javában épülő Budapest–Balaton kerékpárutat is, amely optimális esetben 2022-re lesz készen. Ez az útszakasz hasonló népszerűségre számíthat, mint az Eurovelo 6-os, amelynek jól kiépített ausztriai szakasza már ma is évi három-négyszázezer túrázót vonz. Az Eurovelo 6 a Loire atlanti-óceáni torkolatvidékétől a folyó menti kastélyok láncát érintve keresztülszeli Franciaországot, érinti Svájcot, majd a Duna forrásvidékétől Ausztrián át halad a folyam két oldalán Bécs, Pozsony, Győr, Dunakanyar, Budapest, Baja, Belgrád vonalon egészen a fekete-tengeri kikötővárosig, Konstancáig.