Trianon olyan a magyar embernek, mint a halál: van, de lelkileg soha nem tudja feldolgozni a létezését. Pedig kommunistáink mindent elkövettek, hogy „fel legyen dolgozva”. (Mai utódaik mindent is.) A módszereik változatosak voltak: hallgatás, elhallgatás, fejelfordítás, tagadás, kitagadás, megtagadás. A cél: a felejtés. Az eredmény: a magyarok nem felejtették el Trianont, ők viszont elfelejtették, hogy magyarok. S ez rámutat a megoldásra is: előbb azt kell elfelejtened, hogy magyar vagy. Mássá kell lenned. Ha képes vagy rá. „Eredj, ha tudsz” – mondja a költő. De ez a „tudás” a nagy többségből hiányzik. Ezért vagyunk még itt.
Trianon olyan, mint a fogfájás: hiába próbálom elfelejteni vagy letagadni, attól még lüktet. S ez dühössé tesz. Elrontja a napom. Így nem lehet élni. De élni kell, ezért hát megoldást keresek. Kényszer ugyan, de van: kiölik az ideget, a helyét pedig betömik valamivel, hogy állapotom elviselhető legyen. De legalábbis ne romoljon tovább. A magyar leleményesség megtalálta a fájdalomcsillapítót: az elválasztás napját az összetartozás napjává tette. A magyar ember megértette Szent Pál üzenetét: „A test ugyan egy, de sok tagja van, a testnek ez a sok tagja azonban mégis egy test.” Lám, miként segít, miként tart meg a hit! Pedig azt is megpróbálták elfeledtetni velünk.
És most itt ülünk szomorúan ezzel az évfordulóval. Ölbe ejtett kézzel. Magunkra hagyva, mint ezer esztendeje mindig. Magunkra hagyva a magunk igazságával. De vajon lehet-e az igazságnak jelzője? – töprengett el Ábel. Igaza lehetett az anyjának, amikor vitatkozó gyermekei közt mindig azzal állította helyre a békét, hogy: „mindenkinek igaza van, de csak szerre”? Valóban mindenkinek meglehet a maga igazsága? Akkor is, ha ezek szembe állítva kioltják egymást? Nem, az lehetetlen – csóválta a fejét Ábel –, az nem más, mint szemfényvesztés, álca. Mi hát az igazság? Anélkül, hogy filozófiai vagy teológiai fejtegetésekbe bonyolódnánk, annyit talán leszögezhetünk, hogy olyasvalami, aminek minimum élettársi kapcsolatban kell állnia a tényekkel.