– A kutya hány filmet asszisztált végig?
Marokkó: több mint egy egyszerű konyha
Az arab ország páratlanul érdekes gasztronómiája olyan élményt nyújt az oda ellátogatóknak, amit soha nem felejtenek el
– A kutya hány filmet asszisztált végig?
– Jó néhányat, pedig Aja még csak két és fél éves. Az itt forgató amerikai stábtagok közül sokan jönnek föl hozzánk az emeletre egy kis kutyagyömöszölésre. Tavaly Denis Villeneuve nálunk forgatta a Dűne című filmjét, előtte két évvel a Szárnyas fejvadász 2049-et. Nemrég a Dűne stábjában dolgozó srác írt nekem, és nem azt kérdezte, hogy mi újság velem, az érdekelte, Aja hogy van.
– Külföldi filmeknél kikkel dolgozik együtt?
– Az Origo Studios több divízióból áll, ezek közül az egyik az utómunkáé. A külföldi filmeknél a forgatással párhuzamosan elindul az utómunka is. Az én feladatom technikai igazgatóként a technikai igények kiszolgálása, az eszközök biztosítása, a felmerülő problémák megoldása. Itt forgatták az Infernót, a Herculest, a 47 Ronint, az új Terminátort, itt készült Zsigmond Vilmos utolsó filmje, de itt dolgozott Angelina Jolie A vér és méz földjén című filmjében Dean Semler operatőr is, aki a Farkasokkal táncolóért kapott Oscart-díjat. Közeli kapcsolatba a vágókkal kerülök, akiknek a bizalmáért kezdetben több esetben meg kellett küzdenünk. Be kellett bizonyítanunk, hogy értjük a dolgunkat. Ma már nem kell, mert az elmúlt tíz évben a stábok egymásnak adták a kilincset, és tudják, hová és kikhez jönnek. A vágók a forgatás megkezdése után néhány nappal érkeznek, és a forgatás után néhány héttel mennek el, addigra elkészül a first cut, az első vágás, amely még messze van a véglegestől. A legtöbben komoly filmtörténeti tudással rendelkeznek, ismerik az európai, még a magyar filmművészet jelentős alkotóit is. A vágási stílusuk teljesen más, mint a miénk. Sokat tanultam tőlük. Például a Die Hard vágójától, Dan Zimmermantól, aki az összes akciójelenetet ugyanarra a zenére – egy idő után már megőrültünk tőle –, az AC/DC Thunderstruck című számára vágta. Vonalzóként használta, így azonos lett az adott jelenetek tempója. Aztán persze lecserélték a film zenéjére. Remek ötlet, én is kipróbáltam már. Ők egy akciójelenetet kilenc kamerával vesznek fel, ami nem az európai filmek sajátossága. Mi olyat szeretnénk vágni, az ő vágyuk pedig az, hogy egyszer európai stílusú filmet készíthessenek. A Die Hard 5. részének utómunkálata idején történt, hogy Dan, a vágó technikai problémába ütközött. Mondták neki, semmi baj, hívja Pamacsot, ő majd megoldja. Húsz perccel később telefonált, hogy menjek a szobájába. Rögtön észrevettem, hogy a számítógépén az én IMDb-oldalamat, az online filmes adatbázist nézte. Ellenőrzött, hogy bízhat-e bennem. Azért telt el húsz perc, mert Pamacs néven keresett, de csak Hargittai Lászlóként voltam fenn. Azóta felvittem az adatbázisba a becenevemet is, hogy mindenki megtaláljon.
– Ki nevezte el Pamacsnak?
– Mint minden tinédzser a középiskolában, én is megőrültem, és egy nap kissé fura frizurával jelentem meg. Az egyik tanárom azt mondta, választhatok, hogy innentől kezdve vécékefének vagy pamacsnak hívjon. Nem a vécékefét választottam. Aztán az osztálytársaim és a barátaim is elkezdtek pamacsozni. Az amerikaiak először Pemexnek hívtak, később megtanulták jól kiejteni.
– Ha nem a Színház- és Filmművészeti Egyetemen végzett, akkor hol tanult meg vágni?
– A tévében tartottak egy kurzust, a technikai alapokat ott sajátítottam el. Aztán átkerültem a filmgyárba, ahol Miklós Mari asszisztense lettem, tőle rengeteget tanultam. Zöldfülűként több rendező is bizalmat szavazott nekem. Almási Tamásra úgy tekintek, mint a tanáromra, mert ő akkor karolt föl, amikor még semmit nem tudtam. Egész életemben hálás leszek érte. Nagyon sok filmjét vágtam, a Sejtjeinket, A mi kis Európánkat, a Márió, a varázslót, a Puskás Hungaryt, a Tititát, a Folyékony aranyat. Közben komoly barátság alakult ki köztünk.
– Azt el tudom képzelni, hogy valaki már gyerekkorában színész vagy rendező szeretne lenni. Kik választják a vágó szakmát?
– Az én esetemben a szüleim azt akarták, hogy mérnöknek tanuljak. El is indultam ebbe az irányba, aztán szakmai gyakorlatra a televízióba kerültem. Nagyon megtetszett nekem az a világ. 1991-től a Micimackó Klub című gyerekműsor utómunkájával foglalkoztam, amelynek Halász Gábor volt az operatőre. Egy nap elhívott minket Koltai Róbert Sose halunk meg című filmjének bemutatójára. Miklós Mari zseniálisan vágta meg a mozi végét, engem érzelmileg nagyon megütött. Úgy gondoltam, ha vágással ilyet lehet elérni, akkor én ezzel szeretnék foglalkozni. Miklós Mari azóta se hiszi el, hogy miatta kezdtem el a szakmát. Szerintem ha valaki ezt a foglalkozást választja, akkor már van valami fogalma róla. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen régebben kurzusokat tartottam, most már második éve a DocNomads nemzetközi, angol nyelvű dokumentumfilm-rendező osztálynak tartok elméleti oktatást. A Werk Akadémián és a Lumière Filmiskolán gyakorlatban is tanítom a vágókat. Úgy látom, néhányan útközben jönnek rá, hogy mégsem nekik való ez a szakma.
– Min buknak el?
– Nincs elég türelmük. Kányádi Sándor mondta, hogy „írni mindenki tud, de arra, hogy kihúzzák a saját soraikat, arra nagyon kevesen képesek”. A vágás is erről szól. Ráadásul sokszor kell újra nekifutni ugyanannak a jelenetnek. Ha nincs meg benned a kellő türelem és az alázat, soha nem leszel jó vágó. Nem a saját filmedet készíted, hanem a rendezőét, neked kell a történethez és a rendező szándékához alkalmazkodni. Rengeteg vizuális tartalom keletkezik, nem csak az interneten, egyre több a tematikus tévécsatorna, a tévéműsor, a sorozat, ezeket mind meg kell vágni. A rossz vágó elrontja a filmet, a jó vágónak nem látszik a munkája. Láthatatlannak kell lenni. Mindig elmondom a diákoknak, hogy mi vagyunk a történet utolsó elmesélői. Előttünk már mindenki elmondta a maga módján: a rendező, a színész, az operatőr, a díszlettervező. A film a mi kezünk között jön a világra, az érzelmek nálunk születnek meg. Nagyon fontos még, hogy hinni kell az anyagban. Ha nem látom meg benne az értéket, akkor nem tudom megcsinálni.
– Előfordult, hogy úgy érezte, hogy a forgatott anyagból képtelen összevágni a filmet?
– Igen, végül mégis én vágtam meg. Megnéztem Szász Attila Örök tél című filmjének nyersanyagát, amely egy fiatal sváb asszonyról szól, akit elvisznek a Gulágra. Megrázó film. Először annyira megviselt a történet, hogy azt mondtam, én ezt nem tudom elvállalni. Elmeséltem a problémámat az egyetemen Miklós Marinak, aki azt mondta: „Pamacs, amit most érzel, azt kell átadni a nézőnek.” Én ugyanezt tanítom a diákjaimnak! Csak mikor veled történik, akkor nem jut eszedbe.
– Hol van az asszisztense?
– Ő most pihen. Bizonyos szempontból nincs szerencsém velük. Elhozom magam mellé a tehetséges diákokat, akik egy idő után mit csinálnak? Elmennek vágónak. Czanka Mercédesz nevű tanítványom lett az asszisztensem, de épp olyan filmen dolgoztam, ahová nem kellett segítség. Itt volt a kétszeres Oscar-jelölt Joe Walker, a Dűne, a 12 év rabszolgaság és a Sicario vágója. Nagy névről beszélünk. Azt mondta, hogy bajban van, kellene neki egy asszisztens. Mercit ajánlottam, akit többé nem láttam, mert már a sokadik amerikai filmben dolgozik.
– Különböző iskolákban tanít, legtöbbször reggeltől estig igazgat vagy vág, néha leviszi a kutyát.
– Az nagyon jó, hogy Aja miatt föl lehet állni, és ki lehet menni a szobából. Az én életem rémesen egyszerű: a munkám a hobbim. Persze van magánéletem is. Ildikóval, a kedvesemmel együtt sportolunk, utazunk. Apám és a testvéreim Ausztráliában élnek. Két éve találkoztunk utoljára, lassan ismét szeretném meglátogatni őket. Otthon tíz éve építem a terepasztalomat vonatokkal, sínekkel, fákkal, kis házakkal – mint a vágásnál, világot teremtek. Azért imádom a szakmámat, mert vágás közben számos embert, élethelyzetet, történetet ismerek meg. Rengeteget tanulok. Nagyon izgalmas volt a munka Pigniczky Réka amerikai dokumentumfilm-rendezővel, akivel több kisebb-nagyobb dokumentumfilmet – Inkubátor, Megmaradni, Lövészek – készítettünk együtt. Réka édesapja 56-ban emigrált, és hősi tetteiről többször mesélt a lányainak, amit ők hittek is, meg nem is. Réka a Hazatérés című filmjében ezeknek a történeteknek járt utána. Érdemes megnézni a mozit, tele van váratlan fordulatokkal, és az is kiderül, hogy mi az igazság és mi a legenda. Török Zoltán rendező Svédországban él, de német, osztrák producerekkel dolgozik. Hamburgban többször vágtunk együtt. Akkoriban volt egy pillanat, amikor együttműködhettem volna német producerekkel, de hazahúzott a szívem. Nem tudom elengedni azokat a rendezőket, akikkel baráti viszonyba kerültünk. Most is éppen Török Zoltán filmjén dolgozom. A Vad Magyarország után a Vadlovakkal, német–magyar koprodukcióban készült, egész estés természetfilmjével keresett meg. Engem meglepett, hogy élnek vadlovak a Hortobágyon. A főhősünk Csepke, akit látunk felnőni, látjuk a sorsát, a küzdelmeit. Gyönyörű film. Megmutathatom az elejét? Utána körbevezetem, mindent megnézünk, a stúdiókat, a Balaton alakú tavat, a vetítőben még Angelina Jolie kedvenc foteljét is.
Névjegy
A kilencvenes évek elején videóvágóként és rögzítésvezetőként kezdte a szakmát a Magyar Televízióban. Négy évig dolgozott a Duna Tv-ben, majd 2001-ben a 4CUT Digitális Műhely Kft. műszaki igazgatója lett. 2005-től a Magyar Film- és Videóvágók Egyesülete, a HSE tagja, ma már elnöke. Számos magyar és nemzetközi sikert elért film vágója. Tizenöt éve Almási Tamás állandó munkatársa. Szász Attilával A berni követ, a Félvilág, az Apró mesék és az Örök tél című filmben dolgoztak együtt. Nem végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, de ma már többek között ott is tanít.
Az arab ország páratlanul érdekes gasztronómiája olyan élményt nyújt az oda ellátogatóknak, amit soha nem felejtenek el
A belga sörök nem csupán italok, hanem a nemzeti identitás és büszkeség fontos részei
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
Albert Gábor gazdag életművének sokszínű műfajú, tartalmú és üzenetű írásai bizonyítják, hogy életét a magyar nemzet kulturális örökségének megőrzésére és népünk szellemi értékeink továbbadására tette föl.
Halálos baleset történt Tapolca mellett
Nagy Feró komoly gyanúba keveredett + videó
"Döntöttem" - Életreszóló döntést hozott Epres Panni, rengetegen támogatják benne
Drámai fordulatra készül Putyin: a fegyverszállító országoknak üzent
Szalah kezdhet csomagolni, megvan a gólerős utódja
Akcióban a TEK Budapesten: mesterlövészek a háztetőkön a nyolcadik kerületben – megszólalt a rendőrség
Két magyar gólszerző, mégis nyert a Veszprém a Bajnokok Ligája-meccsen
Elképesztő hajrával idegenben is megverte a Szeged a Kielcét!
Magyar Péter kínos magyarázkodásba kezdett, de nem volt benne sok köszönet
Stumpf magára rántotta a gyűlölettől bűzlő, saját maga által főzött kotyvalékát
Máris megdőlt Mike Tyson rekordja, miután Lennox Lewis korábbi legyőzője 59 évesen ütötte ki ellenfelét
K...rva nagy következmények
Az arab ország páratlanul érdekes gasztronómiája olyan élményt nyújt az oda ellátogatóknak, amit soha nem felejtenek el
A belga sörök nem csupán italok, hanem a nemzeti identitás és büszkeség fontos részei
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
Albert Gábor gazdag életművének sokszínű műfajú, tartalmú és üzenetű írásai bizonyítják, hogy életét a magyar nemzet kulturális örökségének megőrzésére és népünk szellemi értékeink továbbadására tette föl.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.