A török háborúk után hosszú évtizedekig meredeztek az égre a Budavári Palota üszkös maradékai. A területet ugyan nemzeti kinccsé nyilvánítva lezárták, végül mégsem az újjáépítés mellett döntöttek. Eltakarították a még álló romos falakat, lebontottak majd mindent, ami az egykor európai hírű királyi palotából még állt. A zárt középkori udvarokat, a kápolna altemplomát, a Zsigmond-kori gótikus termeket feltöltötték romokkal, és elplanírozták.
A budai vár történetének e legkilátástalanabb szakasza után, amely egyben a letiport, tönkretett Magyarország sorsának a tükörképe is volt, a Habsburg-házzal való lassan évszázados közjogi dulakodás eredményeképpen csak-csak fölmerült, hogy az osztrák császár egyben magyar király, akinek illene olykor a magyar királyság területén is tartózkodnia. De tény, hogy Budán, a királyi fővárosban nem volt erre alkalmas hely. A falak koronaszintjéig feltöltött, majd elegyengetett területen építették fel III. Károly korában a legelső szerény, befejezetlenül hagyott barokk épületszárnyat. Ennek későbbi továbbépítésével alakult ki „országos közadakozásból” Mária Terézia uralkodása idején a mai épületegyüttes legdélibb, barokk épületmagja. Ebben a „rendes” királyi palotában már volt díszterem, avagy trónterem, az uralkodói párhoz méltó lakosztály a dunai oldalon, kápolna, hol később a királynő által Raguzából visszahozatott Szent Jobbot helyezték el…
Az 1867-es kiegyezés után jogos kívánalom és sürgető feladat lett, hogy tényleges királyi rezidenciává fejlesszék a budavári palotát. Először a Mária Terézia-palota U alakú udvarát zárta le Ybl Miklós a krisztinavárosi szárnnyal, a palotának nyugat felé történő kibővítésével (ez a mai Széchényi-könyvtár székhelye). Itt főleg gazdasági helyiségek, konyhák, valamint a kísérő személyzet kapott helyet. Ybl 1891-ben bekövetkezett halála után Hauszmann Alajos – az építészekre kevéssé jellemző módon – kivételes tapintattal, elődje elképzelései szerint folytatta és fejezte be az építkezést.
Amikor 1892-ben kiderült, hogy a királyi udvar számára továbbra is kevés a reprezentációs tér, az uralkodó megbízást adott az épületegyüttes további bővítésére. Hauszmann ezt úgy oldotta meg, hogy a Duna felőli oldalon lévő Mária Terézia-féle palotaszárnyat északi irányba „áttükrözte”, s az így kétszer olyan hosszúvá vált keleti palotahomlokzat látványát a közepére épített új vertikális motívummal, szecessziós kupolával egyensúlyozta ki.