A budai vár történetéről szóló sorozatom utolsó fejezeteként a második világháború alatt kiégett palota utóéletéről, illetve annak a politikai csatározások miatti teljes kiszolgáltatottságáról és kifosztásáról szeretnék beszámolni. Mert nemcsak a romok pusztultak tovább, hanem az épület híre-neve is.
Horthy Miklós semmit sem épített ebben a várban, Hauszmann Alajos nem az ő „udvari építésze” volt. A hauszmanni palotaegyüttes az ő idejére már hosszú történelmi folyamat építő tevékenységének a befejezése volt. Még akkor is, ha a legutolsó korszak művészeti irányzatait kritikával illetik. Már építészhallgatóként, a Műegyetemen sem hallottunk mást, mint a historizmusnak, az eklektikának, de legfőképpen a szecessziónak a pocskondiázását. „Álépítészet” – többen is így fogalmazták meg elítélő véleményüket a budavári palotáról, persze a funkcionalizmus szemszögéből. Ez még megmagyarázható, bár történelmietlen álláspont. Viszont ma már nehezen értelmezhető az a nyafogás, amellyel a budavári palotára mint az álépítészet iskolapéldájára, a barokkot a neobarokkal elegyítő szecesszió botrányára, az „operett-Magyarország” építészeti tanúsítványára hivatkoznak.
A nagyvilágban ezeket az irányzatokat már jó ideje éppen úgy megbecsülik, mint a régebbi korszakok alkotásait. Büszkének kellene lennünk, hogy nálunk az ezekre jellemző építményekből sok máig megmaradt. Itt van egész Budapest! Ezzel a torz logikával élve elsőként az Országházat kellene lebontani! Az aztán az igazi álépítészet: barokk alaprajzon gótikus épület templomkupolával. Mondhatnánk ugyan, hogy a demokrácia temploma, de annak aztán igazán nem sok hagyománya volt Magyarországon a Steindl Imre tervei alapján emelt épület világra jöttéig! Királyság viszont létezett. Felejtsük el?
Arról szép számmal vannak történelmi tapasztalataink, hogy egy-egy korszak – ideológiai megfontolásokból – milyen barbár módon tud elbánni elődei hagyatékával. Legjobb példa erre a vandál vagy barbár jelentésű gótika gúnynév, amely idővel ugyan előkelő elnevezéssé nemesült az építészettörténeti írásokban, de eredetileg a reneszánsz építészek megsemmisítő véleményét fejezte ki az előző kor teljesítménye iránt. (A befejezetlen kölni dóm elkészült részeit állítólag csak azért nem bontották le, mert nem volt rá a városnak elég pénze).