Hogy miért járnak az autóval negyedórányira lévő templomba, miközben a másik két fiú és Ábelné az utca végében lévő otthonos templomocskába ballagnak el vasárnap reggelente, arra nincs épkézláb magyarázat. Ábel, aki az egyetemen jelessel abszolvált több pszichológiai kurzust is, néha megpróbált leereszkedni önnön lelke mélységeibe, hogy valamiféle indokok vagy indokroncsok után kutasson, de mindahányszor dolgavégezetlenül jött a felszínre. Vagy a kurzusok voltak felületesek, vagy túl kicsi odalenn a látótávolság – vázolta fel önmagának a kudarc lehetséges okait. Ámde lássunk néhány tényt! Tény, hogy a közeli kis templomba évekkel ezelőtt egy lengyel plébános érkezett, aki roppant rátermett, dolgos és rokonszenves fickó (Ábel kedveli is, már csak a népeik közti hagyományos barátság okán is), de a prédikáció idejére tatamivá változó szószéken fura hangokkal megspékelt nyelvünk rendre iponnal győzedelmeskedik fölötte. Tény, hogy a másik templom, ahová átszokott, igen hasonlít ama székelyföldi kisváros nagyobbik templomához, amelyben Ábel gyermekkori vallásos élményeit szerezte. És tény az is, hogy másfél évtizede e templom derék esperese volt az, aki Ábel apjának temetési szertartását celebrálta. Nos, valószínűleg valahol e három tény alkotta háromszögben rejtezik a templomváltás magyarázata is. A mindenkiben megbúvó amatőr pszichológus Ábellel azt mondatja, hogy nem más ez, mint öntudatlan és áttételes ragaszkodás a szülőhelyhez és az ősökhöz. És lám, a fiú vele tart. Mintha őt is hívná valami vagy valaki. Talán így felügyelik ama másik világból, hogy a láncolat ne szakadjon meg. Legalább a lelki.