A tévének annak idején 25 évébe telt, hogy elérje a tízmilliós felhasználószámot, a számítógépeknek ez tíz év alatt sikerült, az internetnek elég volt öt év. Az első mindent behálózó közösségi médium, a Facebook pedig alig néhány hónap alatt hódította meg először a Harvard, majd a többi Ivy League, az észak-amerikai elit egyetemek közösségét és nemsokára az egész világot. Idén nyárra több mint 2,7 milliárd aktív felhasználót számlál. Marc Zuckerberg cége bár a legnagyobb közösségi médium, messze nem az egyetlen. A felgyorsult világnak köszönhetően az egyre fiatalodó generációk mind több és több közösségi felületen vannak jelen. Forgács Mariann, a Be Social digitális ügynökség társalapítója és társügyvezetője szerint az ötven pluszos generáció az, amely csak a Facebookon vagy esetleg az Instagramon van jelen, az életkor csökkenésével folyamatosan lép be a YouTube, a Pinterest, a Tik Tok, a Snapchat, és a fiatalok egyre inkább nemcsak tartalomfogyasztók, hanem tartalom-előállítók is lesznek.
Az online térben valamennyien tájékozódunk, játszunk, vásárolunk, tanulunk. Az azonnali információtömegnek azonban ára van, méghozzá a felhasználó saját maga, akit a közösségi alkalmazás terméknek tekint és jó pénzért értékesít a hirdetőknek. 2014-es adatok szerint a Facebook naponta 600 terabyte-nyi adatot szerez be felhasználóiról. Ez 193 millió Háború és béke méretű szövegtartalomnak felel meg.
A The Social Dilemma ezt az eszméletlen mennyiségű adatot jeleníti meg ijesztő pontossággal. Egy elképzelt család életén keresztül mutatja be, hogyan közöljük a hirdetőkkel, mit csinálunk, kivel, miért, milyen állapotban. Ahhoz pedig, hogy ezeket az információkat az oldal összegyűjthesse, olyan platformot kell létrehozni, amely minden korábbinál nehezebbé teszi a tőle való elszakadást, vagyis addiktív. Ám az üzleti modell folyamatos fejlődést kíván, ezért a felhasználókon keresztül azokat is el kell érni, akik még nem regisztráltak, hogy ők is vásárlóvá válhassanak. Akit pedig becsatornáztak, azt minél nagyobb fogyasztásra kell ösztönözni.