Időhurok – visszacsábíthatja a nézőket a mozikba egyetlen film?

Már a bemutatója előtt 2020 legfontosabb premierje lett a Tenet. A világszerte csőd szélére kerülő moziüzemeltetők Christopher Nolan filmjétől várják, hogy megmentse a klasszikus értelemben vett filmipart: mondhatjuk, hogy ma a Tenet képvisel minden mozifilmet a streamingszolgáltatók végtelen kínálatával szemben. A járvány miatt bizony nagy a baj, de vajon visszacsábíthatja-e a nézőket a filmszínházakba egyetlen film?

2020. 09. 03. 17:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nolan ma Hollywood talán legnagyobb becsben tartott rendezője, aki lényegében bármilyen filmet megcsinálhat, annyi pénzből, amennyiből akarja. A kritikusok zabálják, a közönség kitart mellette, ráadásul évtizedekig képes volt tartani egy elég magas színvonalat, bármihez nyúlt. A direktor 2000-ben robbant be a köztudatba a Mementóval, azóta pedig maradandót alkotott számos műfajban a szuperhősmítosztól (A sötét lovag trilógia) az eszképista sci-fin át (Csillagok között) a második világháborús drámáig (Dunkirk). A Mementóban visszafelé mesélte el a történetet, A tökéletes trükkben két bűvész párharcát zárta sokkoló csavarral, az Eredetben pedig mesterséges álmokban ültetett belénk gondolatokat. A mai világban, ahol szinte minden nagy költségvetésű sikerfilm vagy folytatás, vagy pedig egy franchise része, üdítő egy eredeti történetre jegyet váltani, és látni, hogy nem csak Európában vannak még szerzői filmesek. Nolan maga is egy illuzionista, filmjei­ben pedig az a legjobb, hogy a néző folyamatosan azt érzi, hogy meg akarják lepni, le akarják nyűgözni.

A Tenet egy olyan névtelen titkos ügynök (John David Washington) története, aki egy küldetés után megkapja a tenet szót, amely majd kapukat nyit ki a számára – jókat és rosszakat is. Főhősünk hamar kinyitja egy világ kapuját, amelyben a jövőből származó, inverz tárgyak mozognak visszafelé, és amelyeket az ember képes irányítani. Ezek a fegyverek egy jövőbeli háború maradványainak tűnnek, és a segítségükkel meg lehet akadályozni, hogy kitörjön a harmadik világháború. Az ügynök és a hozzá csapódó Neil (Robert Pattinson) összefognak, hogy kiderítsék, honnan jönnek ezek a tárgyak, közben pedig szembetalálják magukat egy orosz bűnözővel, Andrei Satorral (Kenneth Branagh), akihez feleségén (Elizabeth Debicki) keresztül próbálnak meg hozzáférkőzni.

Christopher Nolan forgatókönyve a feszült thrillerdramaturgiát és a nagyszabású akciójeleneteket alárendeli a tudományos-fantasztikus alapkoncepciónak, ezúttal viszont nem a tudatalattinkba merülünk alá, hanem kitágítjuk az idődimenziót. A rendező felépít, majd látványosan darabokra szed mindent: a cselekmény be-LSD-zett James Bond módjára körberohanja a fél világot, és hol két kisebb hadsereget ütköztet meg egymással különböző idősíkokban, hol pedig egy Boeing–747-est vezet bele egy épületbe. Nem ad mindenre magyarázatot, ám technikailag képtelen hibázni: végig olyan feszültséget teremt, és olyan tempót diktál az első perctől fogva, hogy a néző valósággal beleszédül. A történet folyása megy szembe hősünkkel, a világgal és a nézővel is. Elképesztő látvánnyal operál, a néha egyszerre két irányban zajló akciók ügyesen kivitelezettek: vonatokat, ajtókat, embereket mozgat több idősíkban, és úgy megcsavarja a néző agyát, ahogy filmnek ritkán sikerül. Mint az illuzionista, aki nem szeretné, ha a kezére figyelnének, hiszen akkor rájönnének, hogy csal.

Az Eredethez hasonlóan a színészek a Tenetben is a nagy kirakós részei: szinte alig ismerjük meg őket, hátterüket, jellemüket, motivációikat, szerepük sok esetben arra korlátozódik, hogy felmondják a rendező által vázolt magyarázatokat. Színészi jelenlétről Washington esetében nem nagyon lehet beszélni, titkos ügynökének még neve sincs, csak a Főhősként emlegetik. Noha a Csuklyásokban Washington már bebizonyította, hogy az alma nem esett messze a fájától (a színész édesapja Denzel Washington), a Tenetben csupán egy rendíthetetlen, a cselekményt a nézőhöz hasonlóan megérteni próbáló erős embert kell hoznia. Hálásabb szerep jut Robert Pattinsonnak, még több játékteret kap a hősünket érzelmileg motiváló femme fatale, Elizabeth Debicki, és a fegyverkereskedő férjét játszó Kenneth Branagh. Debicki már csak megjelenésével is tiszteletet parancsol: a lengyel származású színésznő tűsarkú nélkül is 191 centiméter magas, ráadásul sugárzik belőle valamiféle arisztokratikus kecsesség, még akkor is, amikor éppen golyót kap a hasába. A számtalan Shakes­peare-filmfeldolgozást jegyző Branagh­ pedig valósággal lubickol a tőle nem megszokott gazemberszerepben, olyan, mint egy megátalkodott Bond-főgonosz.

Nolan nemrég azt nyilatkozta, hogy szeretné, ha az emberek úgy jönnének ki a filmről, hogy fogalmuk sincs, mit láttak. Ez maradéktalanul sikerült is neki: a Tenet nem az a film, amelyet az ember könnyen elenged: érlelni kell, össze kell rakni a darabkáit, mert nem csupán egy-két kérdéssel hagy ott, hanem rengeteggel. Könnyen lehet, hogy az év blöffje, de még ha így van is, akkor is képes megvenni kilóra. Olyan élmény, amelyért érdemes visszatérni a mozikba.

(Tenet. Amerikai sci-fi, akciófilm. Rendező: Christopher Nolan. Játékidő: 150 perc. Premier: augusztus 26. Forgalmazó: InterCom)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.