Korábban jó ötletnek tűnt a tizenöt-húsz fős szemináriumok elején végigfuttatni a kérdést: kinek mi tetszett a feladott tanulmányból, ilyenkor a megszólítottak elmondták, mi keltette fel érdeklődésüket a szerző érveléséből. Megszólítottak voltak, tehát illett válaszolni, vagy legalább pironkodni, hogyha kiderült, se kép, se hang – nem sikerült elmélyedni a témában. De a pironkodás sajnos ragadós, az oktató keresi hát a motiválás újabb lehetőségeit, figyeli az együttműködés jeleit, mikor jelenik meg a várakozás öröme az arcokon. Például akkor, ha feltölti a drive-ba a kötelező olvasmányt, e-mail-csoportot hoz létre a zavartalan kommunikáció érdekében, és leginkább akkor, ha teljes a kiszolgálás. Ennek aztán év közben látja kárát, mert befektetett munka nélkül nincs elköteleződés. Újra és újra elmondja tehát: kérem, járjanak könyvtárba, kutassanak a témában. De a zsákmány megszerzésének izgalma – ami egy jó könyv levadászásával együtt jár – teljességgel hiányzik. Ami nincs a neten, az nem is létezik. De ami ott van, az valóság? A szövegek egyenrangúak, sugallja a világháló, pedig van egyfajta hierarchiájuk, és illene is különbséget tenni blogbejegyzés, ismeretterjesztés vagy szakirodalom között.