Kőbánya-Kispest vasútállomás, a Köki Terminál bevásárlóközponttal egybeépítve. A fényesre pucolt pláza csillogó üzleteitől a vasúti részt mindössze egy képzeletbeli vonal választja el, de mintha két külön világ volna. A sínek feletti leharcolt átjáró üvegfalán alig lehet átlátni az évtizedes kosztól, de talán jobb is, mert úgyis csak a tetőkön halmozódó hulladékot látnánk. Az állomás összképe aligha ösztönöz bárkit is arra, hogy az autó helyett a vasutat válassza.

Márpedig a közlekedésmérnökök és urbanisztikai szakemberek körében teljes az egyetértés abban, hogy a bevezető utak áteresztőképességének növelésével nem lehet a dugókat csökkenteni. Valódi megoldást csak a kötöttpályás tömegközlekedés vonzóvá tétele, rendszerszintű újratervezése hozhat, amihez szerencsére megvannak Budapest alapadottságai.
Kivételt ez alól legfeljebb csak a budai hegyvidék mögötti részek jelentenek, ahol vasút egyáltalán nincs (például a Zsámbéki-medence legtöbb településén). Itt a buszközlekedés versenyképessé tétele segíthet – P+R parkolók, a Budakeszit elkerülő út és a Budakeszi úton buszsáv kiépítésével, valamint a Volán-buszok járatsűrítésével. Az összes többi befelé és kifelé ingázó ember számára viszont az egyetlen vonzó alternatívát a rendszerelvűen megújított vasút és a HÉV-hálózat jelentheti. Van honnan előrelépni, mert ma még a bejárók mindössze 15-20 százaléka veszi igénybe a kötöttpályás szolgáltatásokat.
Az államvasutak általános sajátossága, hogy sok szerelvény egyszerre high-tech és műszaki múzeum. Itt csillogás, ott rozsdatemető. E mellbevágó ellentmondásosságot erősíti, amikor a Kőbánya-Kispest vasútállomás VIII. vágányának hullámos sínpárján tétova imbolygással közelít egy csillogó, modern gyöngyszem. A MÁV új arculatának megfelelő szürke-kék-sárgában pompázó, áramvonalas Flirt szerelvényt a svájci Stadler cég egy-két éve gyártotta kifejezetten elővárosi vonalakra. Kívül-belül annyira tiszta és jó szagú, hogy az ember szívesen felszáll rá akár öltönyben is.

Rizsavi Tamás 29 éves mozdonyvezető – és a netes világban ismert fotós – lép ki tágas vezetőfülkéjéből. A fiatalember nyíltan mesél a mozdonyvezetői életformáról, arról, hogy bár ma is nem sokkal éjfél után kezdődött a műszakja, ez neki nem okoz gondot, mert rajongva szereti a munkáját. Gyerekkori álma válik valósággá a mozdonyvezetéssel. Főleg, hogy képesítése és beosztása szerint mindenféle járműtípust vezet, ami csak előfordul a MÁV flottájában.