Azonosító gyűrű
N. László Endre (1930–2008) néprajzkutató addig faggatta és figyelte az utolsó csallóközi aranyászokat, míg maga is eggyé vált közülük. Kutatási eredményeit és személyes tapasztalatait számos cikkben és könyvben tárta az olvasók elé. A dunai aranymosás című, összefoglaló munkája a mai kincsvadászok bibliája. Ebben – egyebek mellett – azt is leírja, hogy a második világháborút követő évekig hogyan telt egy aranymosó és a köréje szerveződött szakmai csoport, az úgynevezett aranyászbokor élete. A külső szemlélők a közönséges pecsétgyűrűnél nagyobb, vaskosabb aranyászgyűrűből tudhatták, hogy viselői melyik mesterséget művelik. Egyes helyeken ez az ékszer – és azonosítójel – a foglalkozással együtt apáról fiúra öröklődött, más helyeken az aranymosóval együtt temették el, ugyanis az a hiedelem fűződött hozzá, hogy az elhunyt anélkül nem nyerhet bebocsátást az égi aranyászgyűlésekre. A bokor tagjai a Duna olvadásától befagyásáig – vagyis kora tavasztól késő őszig – otthonaiktól és családjaiktól távol, a parton töltötték idejük legnagyobb részét. Az időjárás viszontagságaitól a különféle egészségi problémák kikúrálásához is használható italuk, az aranyásztea védte őket. Ennek receptjét minden közösség titokként őrizte, úgyhogy még N. László Endrének sem sikerült kiderítenie, mik voltak az összetevői. (Valószínűsítette, hogy azért nem, mert már az adatközlői sem voltak tisztában vele.)
A sokat próbált aranyászok nem ijedtek meg, ha egy-egy holttestet sodort közelükbe a víz, inkább kihalászták, s alaposan megtisztították őket. Nem volt ritka ugyanis, hogy a sok kanyarulatot érintő, a zsombékok közt el-elakadó emberek hajába (és az állathullák szőrébe) aranypor tapadt, és a bokor tagjai egyetlen szemcsét sem akartak elvesztegetni.