Erkel mestere a magyar zenében
A nyolczvanas évek végén tagja voltam a Pesti Sakkörnek. A kör elnöke Erkel Ferencz volt akkor. Nem is igen járt máshová, csak oda. Egy téli estén ketten maradtunk utolsóknak. Nem hagyhattam ott magára. Beszélgettünk. – Kedves bátyámuram, – mondottam neki egyszer – én azt gondolom, hogy mindig apró véletlenségek irányítják az életünket. Hogyan lett zenészszé?
Az öreg úr keserű arczú, nehézkes testű, nagyfejű ember volt. A feje mindig a mellén lógott. Ha valakire ránézett, csak a szemöldökét emelte föl. Akkor is így nézett rám. – Hát nem hiszi, hogy a talentum veleszületik az emberrel? – A talentum veleszületik, de hogy a művészetnek miféle terére jut? véletlenség dolga. Maga elé nézett. Szippantott egyet-kettőt a szivarján.
– Hogy én hogyan lettem muzsikus? azt bizony már nem tudom. Igen korán kezdtem. Hanem hogy hogyan lettem magyar muzsikus, arra emlékszem. Hát csakugyan a véletlenség… Egyszer, még kicsi diákkoromban, hazamentem vakáczióra Pozsonyból. Le az Alföldre. Még akkor nem volt vasút. Hajón jártunk Pestre. Oda meg az alföldi kocsik följártak. [...] – Volt nekünk egy furfangos mindenesünk. Igen szerettem azt az embert. Este is, hacsak tehettem, kiszöktem hozzá a konyhába és lestem minden szavát. Hol tréfált, hol mesélt, de nekem mindenképen a legérdekesebb ember volt a világon. Egy este ott üldögél a tűz mellett: álmosan pipázgat. De nem is pipázott talán, csak épen hogy a szájában volt a pipa. És amint ott ül bóbiskolva a tűzhely patkáján, hát hallom ám, hogy dúdol valamit. […]
Hallgat egy perczet, aztán megismétli. Megint hallgat egyet, megint fúj egyet. A dallam hol emelkedik, hol leszáll, de csak épen annyit fúj belőle egyszere, amennyire egy lélekzetvétel épen elég. Bámulva hallgatom. A dal bűbája és szaggatottsága megragad. Csodálkozva csodálom, hogy a dal egységét a szünetek nemhogy zavarnák, hanem inkább emelik. Pedig mondom, csak úgy halkan, bajusz alól dúdolt, s magának, mint a macska, mert félig aludt. Én aztán lefeküdtem, de soha azt az estét nem feledtem el. Később is, hogy zenész lettem, sokat gondolkoztam ezen. Ebből értettem meg, mi a rubátó, és hogy a metronómot, a taktusmérőt hova tegye a magyar muzsikus? Csapja a földhöz. Az a tanulatlan paraszt-mindenes, az lett a vezetőm az egész pályámon.