Szinte mindennap jelennek meg érdekesebbnél érdekesebb videók a Budapesti Autósok Közössége YouTube-csatornáján. Van köztük olyan, ahol a sofőr nem akarta megvárni, mire a piros lámpánál sikerül átcsorognia, ezért a felfestett területről vágott be a kisteherautó elé. Máshol a busz fedélzeti kamerája rögzíti, hogy az útfelbontás miatti sáveltolást követve a busz kikerüli az akadályt, majd leelőzi egy Volkswagen, amelyben a vezető valószínűleg azt hitte, a busz bevágott elé, és úgy érezte, ezt feltétlenül meg kell torolnia, ezért lefékezett a busz előtt. Mivel a tapasztalt buszsofőr számított erre, nem lett baleset. A napokban az a videó borzolta a kedélyeket, ahol egy audis nem tudta elviselni, hogy az előtte az M1–M7 kivezető szakaszán hajtó autós igaz, némi kihagyással, de folyamatosan előz, ám villogás helyett a büntetést választotta. Mikor a sofőr visszasorolt a középső sávba (a szélsőben végig kamionok mentek), az Audi megelőzte, és nullára fékezett, várt néhány percet, majd elegánsan továbbhajtott.
„Megmutatom” hajlam
– A büntető fékezés horror – jelenti ki Loós András igazságügyi közlekedési műszaki szakértő. – Aki ilyet csinál, az nem veszi figyelembe, hogy a saját életét is kockáztatja, hiszen a mögöttünk haladó a természetes emberi reakcióidővel válaszol a cselekedeteinkre. Különösen veszélyes a helyzet a kamionok esetében, mert ezen járművek fékkésedelme hosszabb a személyautókénál.
– Van bennünk egyfajta megmutatom hajlam, hogy akinek erősebb az autója, az megmutatja, rossz értelemben tanítja, hogyan kellene vezetni. A hazai közlekedési kultúrába még nem épült be teljesen, amit az oktatók sokszor elmondanak: ha beszállunk az autóba, akkor azzal foglalkozzunk, hogy vezetünk, és ne az egyéb problémákkal – teszi hozzá Rusznák András közlekedési igazságügyi szakértő. – Igazság szerint ez harminc éve is így volt, csak a modern technológiának köszönhetően most szinte minden második autóban ott a fedélzeti kamera, ezért több ilyen esetről szerzünk tudomást.
Dulin Jenő közlekedéspszichológus mondta néhány éve, hogy az elmúlt tíz-tizenöt évben jelentősen romlott a hazai közlekedési morál, a magyar vezetők nagy része hiszi, hogy bármilyen szabályt áthághat, de természetesen, ha a másik teszi ugyanezt, az már megtorlást követel. Így még az sem érdekes, hogy a büntető fékezés akár három évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető a közlekedés biztonságának veszélyeztetése okán. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) ugyanakkor nem vezet külön statisztikát a büntető fékezésekről, mivel az nem számít külön jogi kategóriának.