Korai karácsony

Igyekszünk megszökni a pandémia okozta bezártságtól, egyre terjed a „karácsonyba menekülés” jelensége.

2020. 12. 17. 13:22
Forrás: Pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emberek milliói várják az idei év végét. Reménykednek, hogy az egyre több oltásról szóló hír nyomán jövőre visszatérhetnek megszokott életükhöz. Addig is szeretnének megszökni a pandémia okozta bezártságtól, ezért egyre terjed a „karácsonyba menekülés” jelensége. Pszichológusok előtt régóta ismert az emberek természetes szokása, hogy megpróbálunk egy rossz dolgot valamilyen jóval ellensúlyozni. A karácsony pedig a szeretet, az együttlét, a család és a barátok ünnepe, éppen azoké a dolgoké, amelyeket 2020 nagy részében nélkülözött a világ. Így minden korábbinál hamarabb kerülnek ki a karácsonyi díszítések az otthonokba, fényárban úsznak az ablakok, és van, ahol már a karácsonyfát is feldíszítették.

Ezt az életérzést erősíti a kereskedelem is. Angliában a John Lewis már augusztusban megnyitotta online karácsonyi vásárát, a fizikait pedig szeptember végén. Magyarországon októberig kellett várni, hogy a nagyobb barkácsáruházak megnyissák a műhóval és üveggömbökkel díszített karácsonyi osztályukat, november végére pedig minden az ünnepről szólt. Soha ennyi fényfüggöny, világító hóember, Mikulás, rénszarvas, jegesmedve nem volt a kertekben. Színes karácsonyfák, csillagok világítanak az ablakokban, a Facebookon pedig egyre többször merül fel a kérdés, hogy a hideg vagy a meleg fehér az otthonosabb, esetleg trendibb. Az emberek egyértelműen vágynak a fényre, amely egybecseng az adventi várakozással. Ami azonban nem, az a karácsonyfa-díszítés.

Évek óta megfigyelhető trend világszerte az amerikai szokás terjedése, hogy december közepén, esetleg már hálaadás után felállítják a fát. A tengerentúlon azonban nincs adventi koszorú, az a német kultúrkörben terjedt el Európa-szerte. Advent első vasárnapján a svéd és a dán királyi család osztott meg képeket az Instagramon, hogyan gyújtják meg az első adventi gyertyát. A leírásban pedig rövid magyarázatot fűztek a koszorúhoz és az adventi szokáshoz, hogy az amerikai közönség is értse, miről van szó. Magyarország szintén hagyományosan a koszorúval készül karácsony ünnepére, azonban a Facebookon egyre többen osztanak meg feldíszített fáról szóló képeket, mondván ebben a depressziós időszakban igazán megérdemelnek egy kis fényt és hangulatot, és egyébként is minek ez a „sztereotípia”, hogy csak 24-én (esetleg 23-án este) lehet díszíteni? Csak hogy beessenek a fa alá 24-én este? Na nem. Szépen nyugodtan díszítenek, és egész hónapban gyönyörködnek a fényekben.

Azonban elfelejtik, hogy bár hivatalosan január 6-án véget ér a karácsonyi ünnepkör, a későbbi faállítás miatt a német kultúrkörben gyakori, hogy egész januárban áll a fa. Tehát ugyanannyi ideig világítanak a fények, mint Amerikában, csak egy hónapos eltolással.

A karácsony a világosságról szól, nem véletlenül épült rá a pogány fény ünnepére már a kezdetekben. De felmerül a kérdés, ha valaki már most felállítja a ház legfőbb karácsonyi díszét, a fát, akkor miben fog különbözni szenteste mondjuk december 12-től vagy január 4-től. Valószínűleg semmiben.

Egy brit család persze megoldást talált a problémára. Még novemberben felállították a fát, sütöttek-főztek, megajándékozták egymást, „próbakarácsonyt” tartottak. Majd mindezt megismétlik december 25-én is. Innen csak egy lépés, hogy november, december és január minden napján tartsunk karácsonyt, ami igazán legitimálná a karácsonyfa létét. De hova lesz akkor az ünnep varázsa? Nem bagatellizáljuk el a különlegességet a várakozásra képtelen rohanásban?

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.