Valahol Uzsa környékén bolyongtam a ködben, és valami rendes argentin tangó szólt, amikor bemondták, hogy Maradona meghalt. Nekünk, akik láttuk őt játszani, ő volt a legnagyobb. Az argentinoknak és a nápolyiaknak meg maga az isten. Van Maradona-egyház is egyébként. Ikon volt, ez kétségtelen, méghozzá tulajdonképpen popikon. Hogy egy futballista miként válik azzá, nehéz kérdés. Ahhoz nem elég nagy gólokat rugdosni, kokaint szippantani a tizenegyes pontról, vagy beszólni a FIFA-nak, hogy ti vagytok a legnagyobb csalók. Nem elég Fidel Castróval, Hugo Chávezzel vagy Evo Moralesszel haverkodni. Ez így együtt persze már elég kerek, de alighanem kell hozzá valami megfoghatatlan vagányság is, egy kis szabadságharcos attitűd, a nyomorból indulás soha el nem felejtése, szolidaritás a szegényekkel, ilyesmik.
Régebben gyakran jártam a csehországi Jihlavában, mert ott rendezték meg minden évben az egyik legizgalmasabb dokumentumfilm-fesztivált. Már a körítés is rendkívül kreatív volt, hát még a filmek, a program, a sörüket meg valami miatt Sünnek hívják. Egyszer aztán a versenyprogram részeként levetítették Emir Kusturica azon frissiben elkészült dokumentumfilmjét Diego Armando Maradonáról. Nos, zsák a foltját, természetesen. Két öntörvényű művész egyáltalán nem véletlen találkozása, amelyből azért a rendezőről is majdnem annyit megtudtunk, mint hőséről, de ez egyáltalán nem baj, sőt. A mű a kreatív dokumentumfilmezés egyik iskolapéldája, amit magam persze nem állítanék szembe a „beszélő fejes” doksikkal, sőt úgy vélem, hogy mindkettőnek megvan a létjogosultsága, és remekül megférnek egymás mellett. Arról persze érdemes beszélgetni, hogy meddig dokumentumfilm egy dokumentumfilmnek nevezett alkotás, de a Maradona by Kusturica alighanem éppen belefér.

Fotó: Reuters
Természetesen Kusturica nem is lenne Kusturica, ha nem iktatna be egy jelenetet a Macskajajból, ha nem Manu Chao támasztaná a falat a szívszorító zárójelenetben, és nem a Sex Pistols döngetne, mialatt vagy hússzor megnéznénk a pályafutás labdarúgást érintő részének két kulcsjelenetét. Mindkettő az emlékezetes angolok elleni vb-meccsen történt. Maradona előbb kézzel lapátolta be a kapuba a lasztit (isten keze), majd egyszer csak elindult a saját térfeléről, elfektette a komplett védelmet, beleértve a kapust is, majd bepöccintette a bőrt, megszerezve ezzel a foci történetének azóta is legnagyobb gólját (isten lába). Bevégeztetett. A legkisebb fiú feltörölte a pályát a birodalmi tudattal, bosszút állt Falklandért, a walesi bányászokért, a gazdasági válságért, az elnyomottakért, mindenért és mindjárt kétszer, kétféleképpen. Mindeközben a vásznon azt látjuk még, hogy Margaret Thatcher animált feje leesik és elgurul, a Pistols meg kegyetlenül nyomja a God Save the Queent.