Szügyig sáros bivalyok vontatnak gumirádlis kordékat. Farkasoknál is harciasabb pásztorkutyák robognak le egy domboldalon. Kipirult arcú, sísapkás atyafi feszít lován, láncfűrészt szorongatva a hóesésben, mint egy rohamra készülő lovag. Roham lesz is, csak éppen a halálra ítélt székely erdő ellen. Idős házaspár didereg nyakig betakarózva a hitvesi ágyban, az asszony fekete fejkendőben, a férfi fekete kucsmában, mintha még életükben felravatalozták volna magukat. Tamási Áron novellái és figurái elevenednek meg Váradi Péter Pál megrendítő fényképein, amelyek többet mutatnak, mint az „egyszerű” erdélyi zsánerképek, sötétebbek, mint a szikár dokumentumfotók: haláltánc pillanatai ezek, a múlófélben lévő – vagy már el is múlt – világ mozzanatai.
Karácsony a pokol közepén
Sztehlo Gábor evangélikus lelkész ember maradt a pokol közepén is.