Utángyártott hangszer nélkül

Zene – Johann Sebastian Bach összes csellószvitje

Fekete Ágnes
2020. 12. 17. 10:15
Johann Sebastian Bach csellószvitjei Perényi Miklós előadásában. Hungaroton Kiadó, 2020
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Perényi Miklós magamagát értelmezi újra, ugyanis negyven évvel ezelőtt rögzítette már Johann Sebastian­ Bach összes csellószvitjét. Vajon a klasszikus zeneműről, az agyonrágott, minden zeneiskolában hallható csellódarabról lehet még újat mondani? Érdemes besétálni ezzel a céllal a Hungaroton stúdiójába?

Johann Sebastian Bach csellószvitjei Perényi Miklós előadásában. Hungaroton Kiadó, 2020

Mindennap feltesszük ezer formában a kérdést: érdemes? Perényi Miklós azonban a kérdés fölé emeli a hallgatót. A gordonkaművész túl van azon, hogy korszakok játékstílusán merengjen, és megvalósítsa egyéniségét. Csak úgy beleszúrja a cselló lábát a tartóba, és játszik. Elengedte a romantikus korszakot, amikor szinte csöpögtek a hangok a hangszerből, elengedte az „eredeti barokk”-ot mániásan kutató korszakot, amikor valami iszonyú tempót diktálva pattogó tánccá lett ez a zene. Most már nincs szükség semmiféle ideológiára vagy reakcióra, nem kell válaszolni semmiféle elgondolásra. Már nincs jelen az a fajta zenélés, amelyik provokál, amely nagyot akar üzenni, hanem csak gördülnek a hangok, mindegyik pontosan úgy, ahogy van. Túl van ez a zene már a szavakon, és minden, ami a szavakon túlvezet, az magához a titokhoz, az élet titkához vezet.

Egyébként is van valami rejtélyes Johann Sebastian Bach szvitsorozatában, amely 1720 körül keletkezett Cöthenben. Kottája elveszett, mint annyi más Bach-mű is. Felesége másolatában maradt ránk a leghitelesebb kézirat. Erről sem tudtunk sokáig. Pablo Casals katalán származású spanyol csellóvirtuóz, karmester és komponista tizenhárom évesen betért egy antikváriumba Barcelonában, ott fedezte fel Bach szólócsellóra írott szvitsorozatát. Így ír erről: „Megálltunk apámmal egy régi zenemű-kereskedésnél, közel a kikötőhöz.

Böngészni kezdtem a kották között. Hirtelen egy gyűrött, időtől elszíntelenedett lapkötegre bukkantam. Johann Sebastian Bach csellóra írt, kíséret nélküli szvitjeinek kottája volt a kezemben! Csodálkozva néztem: Hat szvit gordonkaszólóra. Minő varázslat és titok rejtőzik e szavak mögött – tűnődtem. Sohasem hallottam még a szvitekről, csak bámultam a lapokra, és cirógattam őket. Soha nem halványult el e jelenet képe. Hazarohantam, és úgy szorítottam magamhoz a szviteket, mintha koronaékszerek volnának. Otthon belemerültem a kottába. Újra meg újra átolvastam az egészet, és az elkövetkező nyolcvan évben nőttön-nőtt bennem a felfedezés csodája. Egészen új világ nyílt e szvitek nyomán, leírhatatlan izgalom fogott el, amikor játszani kezdtem őket. Ez lett az én legkedvesebb muzsikám.”

Még tizenkét évet kellett várnia a nagyközönségnek, hogy meghallhassa, Casals ugyanis ennyit készülődött arra, hogy végül 1901-ben előadja. Naponta gyakorolt, miközben senki sem tudta, hogy léteznek ezek a művek. Ismeretlen vizeken evezett éveken át, senki sem tudott neki segíteni ezen a felfedező úton. De Casals valóságosan életre keltette a kottát. Számára ez a zene tényleg a szeretet költészete volt. Évtizedekkel később lemezre is rögzítette az összes szvitet, amelyek nélkül ma már elképzelhetetlen volna egy csellista élete.

Casals olyan erővel indította útjára a szvitek játékát, hogy ennek az érzelmekkel túlfűtött világnak semmi sem állhatta útját. De ahogy lenni szokott, a következő nemzedék szembement az apák hagyományával, és éppen az ellenkező irányba indult. A cél most már az volt, hogy minél egyszerűbben és pontosabban játsszák. Némelyik felvételén Perényi Miklós is feszegeti a lehetséges tempó határait. Ebben a felfogásban nem a költészet, nem az érzelem a lényeg, hanem a barokk kor sajátos fegyelmezettsége. A következő nemzedék pedig még tovább ment, mert szintén valami újat szeretett volna mondani. Ez az emberi nemzedékek nehéz kapcsolódási folyamata. A Bach-szvitek előadásában is megjelentek a különleges megoldások, sokan próbálkoztak azzal, hogy valami egészen újat jelenítsenek meg az előadás módjában.

Perényi Miklós nem egyénieskedik. Nem is vesz elő barokk utángyártott hangszert. Így a hangzás nem is olyan, mint régen, de nem is új. Perényi magát adja. Azt, aki ő most. Nem harsány, nem különleges, semmi túlzás nincs benne.

(Johann Sebastian Bach csellószvitjei Perényi Miklós előadásában. Hungaroton Kiadó, 2020)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.