Pénztárca fülből
– A nácizmust semmilyen egyenruha nem fogja divatban tartani, de az elefántpopulációnak most is károkat okozhat a kereskedelem fenntartása – vélekedik Martos. – A százéves agyart már nem lehet visszatenni az állatra, el kell fogadni a múltat. Ha valaki ma farag ilyen tárgyakat, és próbálja eladni, azt lehet és kell is szankcionálni. Valószínűleg az elefántok már húsz évvel ezelőtt is vészesen fogytak, de még nem volt ekkora publicitása a folyamatnak. A közgondolkodás is sokat változott, nem voltak olyan divatosak a különféle természetvédelmi mozgalmak, mint manapság. Az emberek elgondolkodtak, és megijedtek, hogy merre tart a világ, ez pedig felerősíti ezeket a folyamatokat.
Az elefánt bőrével egyébként a mai napig szabad kereskedni: a füléből például pénztárcát és biliárddákót, a testét borító vastagabb bőrből pedig cipőt, csizmát vagy autóbelsőt gyártanak. Az elefántbőr-kereskedelem legalizálását azzal magyarázták, hogy hiába veszélyeztetett a fekete kontinens egészén, egyes területeken túlnépesedett az állatok populációja. A gyakorlat segítheti a helyiek megélhetését, no de vajon mennyire hisszük el, hogy veszélyeztetett állat az elefánt, ha legálisan kárpitozhatjuk az autónkat a bőrével?
Érdekes paradoxon, hogy például a csizmánkat alkotó marhabőr rendben van, a rókabőr viszont nem, pedig meghalni ugyanolyan egy nyérc és egy bárány számára is. Az lehet erre az evolúciós magyarázat, hogy könnyebb megnyugtatni magunkat azzal, ha az állatot megesszük, és felhasználjuk több részét, azaz a létfenntartáshoz szükséges a megölése, nem csupán a fényűzés kedvéért. A szőrmekérdés Szatmári Judit Anna divattörténész szerint azért is lett kihegyezve, mert ma már lehet speciális anyagokkal helyettesíteni a melegítőfunkciót – más kérdés, hogy mennyi károsanyag-kibocsátással vagy a környezetbe juttatott mikroműanyaggal jár ezeknek az anyagoknak az előállítása, és hogy mennyi az élettartamuk. A prém lebomlik, újrahasznosítható, és amíg egy ötvenéves bunda kifogástalan állapotban van, át lehet szabni, át lehet festetni, az ócska anyagok és minimális varrásszélességek miatt a fast fashion termékek nem átalakíthatóak vagy javíthatók. A rendszer arra van kitalálva, hogy mindig újat és újat vegyünk.
– A fast fashion divatbolt a vegán bőr címkével azt a tudatot is eladja, hogy tettünk a környezetért. A fenntarthatóság az új fekete – mondja a divattörténész. – Paradigmaváltás folyik a divatban, éppen úgy kérdőjeleződnek meg több évtizedes normák, mint az élet sok más területén. Eddig elnyomott kérdések kerültek felszínre, de még nem látjuk a jó megoldást: hogyan lehet például felszámolni a Távol-Keletre kiszerveződött ipart? Önkorlátozással jár, hogy annyi ruhát vesz az ember, amennyit hord. Kiragadtuk a szőrmét, ám a divat mindig egy adott társadalom, ipari fejlettség tükre, okai vannak, hogy az mit kommunikál. Rávilágít a problémáinkra: az etikusságra, a fenntarthatóságra, a környezetvédelemre. Az igazi probléma nem a divat, hanem ami mögötte van – húzza alá Szatmári Judit Anna, aki szerint semmi esetre sem jó megoldás kidobni, elégetni azt, amit még lehet hordani. A szőrme idővel kikopik, kimegy a divatból, ha a véleményformálók elutasítják.
A meglévő prémeknél pedig jó átmeneti megoldás lehet a bélésbe varrás, mint ahogy régen az udvarban csinálták: lehetőséget nyújt a további praktikus használatára, mégsem hivalkodó. Bár azért egy kis gallért talán lehet villantani.
Megszűnő piacok?
Az elmúlt száz évben 12 millióról körülbelül 400 ezerre csökkent az afrikai elefántok száma a Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) 2016-os jelentése szerint, ennek pedig két fő oka van: Afrika népességnövekedése ugyanebben az időszakban 125 millióról 1,23 milliárdra, valamint a dísztárgyként és státusszimbólumként is népszerű elefántcsont kereskedelme érdekében folytatott orvvadászat. A washingtoni egyezmény értelmében 1989 óta tilos a veszélyeztetett állat- és növényfajokkal, azok preparátumaival és a belőlük készített dísztárgyakkal, eszközökkel vagy akár azok porrá őrölt részeivel való nemzetközi kereskedelem, de az orvvadászok megtalálják a módját, hogy helyi piacokon árulják ezeket a termékeket. 2016-ban éppen ezért az IUCN arról határozott, hogy országon belül is legyen szigorú tiltás. Az Egyesült Államokban 2016-ban tiltották be az államközi importot és exportot, a világ legnagyobb elefántcsont-kereskedő piacának titulált Hongkong pedig 2018 januárjában szavazta meg a legális kereskedelem három éven belüli megszüntetését. Kína, az elefántcsont termékek első számú végfelhasználója 2017-ben tiltotta be az elefántcsont hazai adásvételét, Szingapúr pedig az idei évtől tiltja a belföldi kereskedelmet, ezzel a vadorzásból származó elefántagyar egyik jelentős végfelhasználói piaca szűnik meg. Nagy-Britanniában a legszigorúbbak: a szigetországban már a régiségként meghirdetett tárgyak kereskedelme is tilos. Az Európai Unió ott húzta meg a vonalat a kérdésben, hogy az 1947 előtt készült elefántcsont tárgyak régiségnek számítanak, ezért törvényesen lehet velük kereskedni, az 1947 és 1990 között készült tárgyakat viszont csak hitelesített tanúsítvánnyal együtt lehet árusítani, míg az 1990 utániak tiltólistára kerültek.